Излезе новият топ 100 на градовете с най-добра инфраструктура за велосипедисти
![]()
Излезе новото издание на индекса Copenhagenize, който оценява велосипедната инфраструктура по света. Това е първото издание на проучването след ковид пандемията и в класацията има доста размествания, тъй като много градове по света използваха пандемията, за да развият велосипедната си инфраструктура. Както може да се досетите, нито един български град не попада в топ 100. Нещо повече, България не присъства дори сред градовете, които са изследвани, но не са попаднали във финалния индекс, а там откриваме Тирана (Албания), Маракеш (Мароко) и дори градове в Танзания.
Най-добрият град за колоездачи в света е Утрехт (Нидерландия), следван от Копенхаген (Дания) и Гент (Белгия). В топ 5 са още Амстердам (Нидерландия) и Париж (Франция). Най-напред от градовете извън Европа е Монреал (Канада) – на 15-о място. Единственият присъстващ балкански град е сръбският Нови Сад – на 84-о място.
Индексът мери 13 показателя, сред които някои от по-интересните (както и съответните победители са:
- Процент велосипедни алеи спрямо улици: Копенхаген има 52 км велоалеи за всеки 100 км улици.
- Брой паркоместа за колела на 1000 жители: Утрехт води с 89 места на 1000 жители.
- Процент улици с ограничение на скоростта от 30 км/ч: Бордо (Франция) води с 89%.
- Новоизградени велоалеи през последните три години: 230 км в Сингапур
- Финансова подкрепа при закупуване на товарно колело: много градове в Нидерландия
- Общински инвестиции във велосипедна структура: Грац и Малмьо
Утрехт, победителят в класацията, е четвъртият по големина град в Нидерландия. На централната гара в града се намира най-големият закрит велосипеден паркинг в света, а в града има специални паркоместа за общо 100 хил. колела. Градът отдавна е превърнал карането на колело в основен начин за транспорт и цялата инфраструктура е подчинена на това. По централната улица Nachtegaalstraat минават около 15 хил. колоездачи дневно. И велоалеите съвсем не са всичко. Жителите на Утрехт, които не могат да си позволят ново колело, могат да кандидатстват за колело на старо срещу 30 евро, при това в цената е включена поддръжката му за година. Инвестициите в свързани с колелата придобивки са на стойност 63 евро/жител.
Източник: Copenhagenzie Index


