Карахме това BMW S 1000 RR на писта. Тествахме „Моторпарк Румъния“


02 Jul 2017

На разположение бе почти цялата гама на BMW Motorrad, включително далеч не пистови мотори, като 6-цилиндровия мега турър К 1600 GT и R 1200 GS Rallye. Идеята обаче не бе да направим детайлни тестове на всички мотори, а по скоро да кажем „здрасти“ на няколко байка по избор, да научим по нещо полезно от инструкторите, както и да видим що за място е „Моторпарк Румъния“.

Пистата е сравнително нова, на няколко години (в сайта на съоръжението не пише точната дата на откриване) и се води единственото професионално трасе в Югоизточна Европа. Тя е и единствената в Румъния, дълга е 4129 метра, правата е добрите 950 метра, а широчината и варира в диапазона 11-16 метра. Завоите са 16, а конфигурацията може да се нарече технична и реално 50-тината обиколки, които и врътнахме, не бяха достатъчни за уверено запомняне на идеалната линия. Но пък същевременно и достатъчно за едно добро изкарване с гамата на BMW Motorrad. Пистата се намира на около 60 км северно от Букурещ и на около 430 км от София, така че не е лошо да я посетите, ако сте фенове на такова каране. Стига се по-бавно от пътя до Серес, но поне имаме още един свестен вариант, като си нямаме собствено про съоръжение (изключваме „Дракон“, защото макар и ставаща все по-добра, пистата в с. Калояново има още какво да получи за да стане, каквато ни се иска. Но все пак, поздравления за управата, че продължава да я развива).

Впечатленията ни от моторите? Карахме най-вече три байка, съвременният боксерен кафе рейсър R nineT Racer, силния нейкед S 1000 R и ултимативната пистарка S 1000 RR в готиния Racing Red. Как се държи RR? Супер послушно, като определено можеше да се държи мноого по-добре отколкото го карахме ние – машината е могъща, супер стабилна и даваща увереност, просто възможностите и превъзхождаха нашите и не успяхме да се доближим близо до лимита на мотора. Но това е и една от сините черти на S 1000 RR, а именно, че е неговите 199 к.с. са лесни за каране и от мотористи без стотици километри пистов опит. Байкът определено бе чувстващият се най-много в свой води, макар че инструкторите на BMW Motorrad почти изстъргаха капаците и на боксерните R 1200 GS и R 1200 RT в асфалта.

S 1000 R? Нейкед комбинаторът на BMW, който в новото си изпълнение е с 5 коня по-мощен, вече 165, при маса 205 кг с пълен резервоар и готов за каране. Мотоциклет удобен и за града, удобен и на писта, също мега способен на второто място и по-способен от нас на непознато трасе. Естествено, аерото на RR пази повече и стойката при него е по-спортна, но това може да го каже и всеки, който не е карал нито един от моторите. Това, което не може да се каже ако не сте ги карали го написахме малко по-горе: и двете машини са изключително ‘user friendly’ дори в режими Dynamic и Dynamic Pro (най-агресивни реакции на газта). Gear Shift Assistant Pro системата пък за смяна на скоростите в двете посоки без съединител се оказва удобна не само при пътувания на дълги разстояния, но и на места, като „Моторпарк Румъния“. От BMW, казват че с нея предавките се активират по-бързо отколкото, ако опитен карач натиска и лявото лостче на кормилото, но това нямаше как да проверим. Определен бонус обаче е, че с Gear Shift-ера не мислите за зъбчатките в кутията и може да отделите повече внимание на завоя - къде да спрете, къде е ейпекса и къде да навиете масура.

По отношение на електрониката R nineT Race е малко по-олдскуул – там нямате Dynamic Pro, нямате активно окачване, нямате асистент за смяна на скоростите. Имате обаче мега яка класическа визия, харизматичен 1200-кубиков въздушен боксер, 110 к.с. и... карданно задвижване. Последното определено не е най-доброто за каране на писта, но клиентите на Racer не го купуват за да поставят рекордни времена, а за да привличат внимание и да се чувстват добре с притежанието му. Твърдата връзка на двигателя със задната гума е малко по-претенциозна при динамични промени в натоварването чрез газта и доста по-лесно може да дестабилизирате мотора, ако карате... дебилно. R nineT Racer обаче, освен класически яката си визия, предлага и спортна позиция на седене – заради монтажа на степенките и клип-оните, стойката при него е доста по-легнала от тази на нормалния R nineT. Байкът определено има характер.

Пистата? Както писахме, 50-ината обиколки с три различни байка не бяха достатъчни за да се отпуснем „с цялата газ“ или поне до степен да се почувстваме супер комфортно да караме стабилно, но конфигурацията е готина, завоите достатъчно широки, всички изглежда спретнто и ново, а дългата почти километър права е достатъчно дълга за да си направите кефа. Спирането след нея обаче е нещо, което трябва да предвидите, защото следващият десен не е от най-леките. Друго, което трябва да се вземе предвид е, че самата права е с леки неравности – кормилото не подскача грубо, по-скоро бързи и къси осцилации, но е нещо, което ни направи впечатление. На останалите места настилката е безупречна, а сцеплението доста уверяващо.

Разгледайте галерията, която е дело на Михай Стецу (с изключение на водещата снимка), а ако искате да научите повече неща за самата писта, може да кликнете на първото и „оранжево“ споменаване горе в текста, а второто ще ви прати към YouTube видео с въздушни кадри на трасето. Колкото до новото BMW R 1200 GS, тестът ни в България може „активирате“, като кликнете на тази снимка долу.

Текст и водеща снимка и в текста: Иван Монев, галерия: Михай Стецу

Сбогом V10!