Тествахме новото Suzuki V-Strom 1000 с добавката XT. Байкът е доста приятен


18 Jun 2018

Приятен е слабо казано. Suzuki прескочиха моделната година 2017 и миналата изкараха директно V-Strom 2018, този, който виждате на снимките. Само, че този, който виждате на снимките е с разширението XT, тоест, в най-високото изпълнение с щитове за ръцете, регулируемо челно стъкло, система за закрепване на багаж, обтекател на двигателя и още приятни функционални елементи. 

Японците са действали на принципа „Не пипай, това, което работи добре“, който важи най-вече за двигателя, макар че и по него има новости. Недостатъците на предходното поколение обаче са изгладени.

Сериозни новости по предницата. Един от най-големите „напредъци“ при новия модел е вилката, която вече е „обърната“, което значително е подобрило управлението. Предходните ‘Strom-ове страдаха от усукване на „меката“ предница при определена скорост (затова и разпънката между ботушите бе една от най-често извършваните модификации), което е решено категорично с новата 43-милиметрова Kayaba. Спирачните апарати са радиални, монолитните 4-бутални Tokico, като при спортните байкове, с 310-милиметрови дискове отпред, така че моторът спира супер.

Новата електроника. Споменатите вече спирачки работят още по-ефективно благодарение на последното поколение ABS на Bosch, т.н. ‘cornering ABS’, който следи ъгъла на наклон на мотоциклета и разпределя и дозира спирачното усилие така, че да не „изправите“ мотора при рязко спиране в завой. Системата Easy Start’ пък улеснява… паленето, като вече не е нужно да държите старт бутона, докато двигателят запали – достатъчно е еднократно, кратко натискане, след което системата се заема да отдели и спре стартера, когато прецени, че това е необходимо. Може да ви звучи, като глезотия, но след като запалите мотора 50-60 пъти, толкова свиквате, че я приемате за даденост.

Двигателят. Като цяло 1037-кубиковата машина е същата, като от 2014-та, когато Suzuki я въведе за да замени 996-кубиковия V2. Капаците на главите са магнезиеви, а електронното запалване е ново за 2018-та. Това се усеща най-вече по по-плавната работа на мотора в ниските, нервността и тресенето на предходния модел е значително редуцирано в диапазона до 2000 об., което преди дразнеше. Мощният 101 к.с. (при 8000 об/мин) двигател (101 Нм от 4000 об/мин нагоре) е снабден и с нова система наречена ‘Low RPM assist’. При натиснат съединител от свободна за първа, двигателят вдига леко оборотите, за да намали шанса от угасване, което улеснява потеглянето.

Самият съединител е с хидравлично лостче и е доста лек, което също е супер, а долу е снабден със система за приплъзване, което е още една добавка за по-сигурно каране. Задницата вече не наказва резките връщания на предавки с изпреварване. И като стана въпрос за сигурност, новият Suzuki DL1000 V-Strom XT има и тракшън контрол с две позиции и трета ‘Off’, които работи супер и не е натрапчив дори в най-активния си режим.

Конструкция и дизайн. Рамата е алуминиева, което допринася за добрата маса от 233 килограма. Седалката е с височина 850 мм, макар че може да се поръча по-ниска или по-висока, и на байкът се седи удобно. Колелата правят особено яко впечатление – златни DID със спици и безкамерни гуми, което е и една от основните разлики между XT и нормалния V-Strom 1000 ABS. 

Не се подлъгвайте по вида му обаче, моторът не е чистокръвен офроудър, а по-скоро много добра туринг машина, с умерени способности за излизане и извън пътя. Нещо което важи, но с обратен знак за култовата Africa Twin на Honda, така че двата мотора, макар и в еднакъв клас, играят в малко по-различни лиги.

Що се отнася до дизайна, Suzuki са ползвали за вдъхновение могъщата легенда DR BIG от „Дакар“. Важно е да уточня и, че на живо моторът изглежда доста по-хармоничен. Резервоарът на V-Storm 1000 e 20-литров, така че пробегът с едно зареждане също е приличен.

Цените. Тестовият Strom e в топ изпълнението XT, което в у нас струва 25 490 лв., преди отстъпката обаче, която в момента е 8% и реално може да вземете байка за 2 хил. по-малко. XT си има почти всичко необходимо (щитове за ръцете, регулируемо предно стъкло, тракшън конторл, ABS), макар, че за да ползвате пълния туринг потенциал на мотора, няма как да минете без куфарите и централната стойка, които са част от допълнителното оборудване.

Извод. V-Strom 1000 запазва традиционните за модела добродетели и остава един от най-лесните за каране адвенчър мотори на пазара. Моторът предпочита асфалтовите преходи, макар че не се страхува и от лек офротуд, за което помагат яките DID колела със спици и изключващият се контрол на сцеплението. Привикването към машината става почти мигновено, което ви дава увереност и за по-високи скорости на влизане в завой. Предницата вече е значително по-стабилна, с пълен набор от регулировки, а задното окачване също се настройва бързо. Мощността от 101 к.с. е напълно достатъчна – изоставането на големия Strom от 1200-кубиковите конкуренти е незначително, а предимството в цената му за предлагания пакет е доста приятно.

Текст и фотография: Иван Монев

Фенове сме! A вие?