Това BMW E36 V8 е най-бързата бензинова кола в Гудууд. Направено е в чест на Георг Плаза, една легенда, която вече не е сред нас

  • Галерия с 24 снимки. Галерия с 24 снимки.

02 фев 2019

Георг Плаза. Роден на 9 юни 1960-та в Мюнхен, той развива страст към моторните спортове още от дете. На 13 моторизира „сапунерка“, влиза в рали спорта с очуканото си BMW 2002, като тийнейджър, а в последствие прави чудеса със своята E21-ца, в която влага всичките си знания по аеродинамика и механика. Кола, която до голяма степен прилича на машина за ‘Group 5‘.

Името на Георг обаче се свързва най-вече с култовото E36. Автомобил базиран на 320i от 1990-та, в който първоначално Плаза вгражда редовия 4-цилиндров S14, взет от M3 E30, силно модифициран за близо 400 коня. През 2003-та обаче, талантливият инженер прави силен ход и сериозна инвестиция: купува 3,4-литров Judd KV675 V8, разработен за ALMS LMP2 сериите.

Осигурил си силен и здрав агрегат, който не изисква разпиляване след всяко състезание, Георг съсредоточава усилията си в останалата част от проекта. По изискванията на FIA, оригиналното купе трябва да бъде запазено. Всичко останало обаче бива модифицирано за брутална ефективност. Всичко, което е могло да се направи от карбон се прави от карбон, включително кардана и полуоските. Бомбетата за амортисьорите се изработват от магнезий, главините от титан. Списъкът с модификации няма край.

Скоростната кутия е 6-степенна секвенциална Hewland, която позволява смяна на предавките под пълен товар, съединителят е тридисков Sachs, карбонов, а спирачките - AP Racing с 360 x 24 мм дискове отпред и 304 x 25 мм отзад. Георг решава на поръча алуминиев корпус на диференциала отзад, за по-добро разпределение на масите, а еднокомпонентните 18-инчови BBS от кован магнезий също помагат за оптимизиране на масата.

Резултатът е чудовище. С Motec M800 управление на мотора, който генерира 560 к.с. и се развърта до над 10 000 об/мин, тракшън и лаунч контрол, колата тежи 895 кг. Масивните аеро елементи осигуряват чудовищно ефективно притискане. Именно с този автомобил Георг печели Европейския шампионат по планинско изкачване на FIA, шест пъти.

В последствие Георг се захваща с нов проект, ‘Judd‘ BMW 134, за направата на което биват „заети“ компоненти от култовата Е36-та. Последната остава в гаража с липсващи части, без конкретен план за нея.

Трагичният момент. Датата е 10 юли, годината е 2011-та, а състезанието -  италианското ‘Cuppa Bruno Carotti’. Катастрофата е жестока, Георг загива в колата. Спортът губи един от най-силните и готини хора…

В последствие мнозина се свързват със семейството на Георг Плаза, с предложения за закупуване на цялата кола или отделни части от нея. Тя обаче не се продава, докато Клаус Волхфарт, основател на KW Suspensions и близък приятел на Плаза, не изявява желание да купи частично разглобеното E36. Клаус дава най-високата цена, а желанието му е да възстанови автомобила в чест на неговия приятел.

Резултатът отново е впечатляващ. Положени са адски много усилия, помагат хора с добри сърца. Recaro изпращат най-новата са сертифицирана от FIA карбонова седалка, Avon правят гуми специално за състезателната машина, точно както са правели за Плаза приживе.

Проектът е завършен седмица преди тазгодишния Фестивал на скоростта в Гудууд. Готов за шейкдаун с Йорг Вайдингер зад волана, инженер по окачването в BMW M и също приятел на Плаза. Първоначалната идея на е просто да демонстрира колата, да припомни на фенове за гения на Плаза. При първоначалните тестове по хълма обаче, се установява, че BMW-то с корени отпреди над 20 години, дава по-добри времена от актуалното M4 DTM. Още преди да са вързани ABS-а и ESP-то…

Представянето на възроденото BMW E36 на Георг Плаза прави сензация - 46,43 секунди. Колата бие Ford RS200 Rallycross, машините от NASCAR, Carlin F3 болида на Били Монгър, както и Ceica-та за „Пайкс Пийк“ на Род Милън. По-слаби се оказват дори времената „льоманския“ Jaguar XJR12D и Indycar болида Penske PC22…

По-бързи са само хипер електричката VW IDR Pikes Peak, която потроши рекорда в „Надпреварата към облаците“, както и също електрическата NIO EP9, мощна 1360 коня. „Е36-та на Георг“ се класира на 3-то място в Гудууд, записвайки най-бързото изкачване за автомобил с бензинов двигател. Изумително постижение, с което Георг Плаза определено би се гордял… Разгледайте страхотната галерия, след което може да кликнете на която и да е от снимките тук в текста, за да ви отведат до материала ни за „Топ 10 на най-добрите времена на Фестивала на скоростта 2018“.

Източник: Petrolicious.com; Фотография: KW Suspensions

 

 

 

Коментирай

Sending ...