Koenigsegg Jesko: това е първата кола, способна на 480 км/ч. Кристиан фон Кьонигсег я кръсти на баща си


06 Mar 2019

Тъкмо си мислехме, че Hennessey Venom F5 и Bugatti Chiron са основните претенденти за титлата най-бърза серийно произвеждана кола. И идва това. Вярно, хиперколата още не е тествана с максимална скорост, но според шефа на компанията Кристиан фон Кьонигсег тя е способна да достигне бариерата от 300 мили/ч, което се равнява на малко над 482 км/ч. Напомняме, че актуалният носител на рекорда - Koenigsegg Agera RS - разви 445 км/ч на обществен път.

Разбира се, едно е да можеш да вдигне 480 км/ч, а съвсем друго - да се намери къде. И да се убеди някой производител на гуми, че си струва да вложи милиони в разработката на два комплекта, способни да издържат подобно натоварване. И да се ангажира достатъчно луд пилот, който би пробвал да достигне въпросното число.

Но преди подробностите - нещо за името. Jesko (произнася се Йеско) е бащата на Кристиан. Днес 80-годишният господин е този, който преди 25 години подкрепил лудата идея на сина си да започне да прави едни от най-бързите и маниакално изпипани коли на планетата. В негова чест наследникът на Agera носи името Jesko - тайна, която е пазена до последно дори от самия Йеско фон Кьонигсег, както ще видите в клипа от представянето тук. Много силно, браво, Кристиан.

 

Сега по същество. Двигателят е сериозно модифицирана версия на 5-литровия битурбо V8 на Agera. Достига 8500 об/мин, а малък 20-литров карбонов резервоар вкарва с помощта на електрически компресор въздух под налягане от 20 бара в турбините, за да помогне за неутрализирането на турбо дупката.

Резултатът са 1280 к.с., когато заредите колата с 95-октанов бензин и 1600 к.с., ако използвате E85. Виждате ли, има полза от зелените горива… Въртящият момент е 1500 Нм и точно тук идва проблемът. Просто няма скоростна кутия, която е способна да се справи с подобно натоварване. Освен онази DSG в Chiron, но нещо ни подсказва, че хората в Bugatti едва ли са останали възхитени от идеята да я дадат на конкурент… Ето защо Koenigsegg разработва своя собствена 9-степенна кутия с няколко съединителя. Мислете за нея като за предавките на колелото си - което има 3 отпред и 7 отзад, така че общо да разполага с 21 скорости. Е, тук са два комплекта по три, така че с помощта на шест съединителя може да се избере всяка една комбинация и в резултат преходът от една предавка на която и да е от останалите е възможен във всеки един момент. Трансмисията сменя предавки за 20 до 30 милисекунди.

Карбоновият монокок е с 40 мм по-дълъг и 22 мм по-широк от този на Agera, за да е по-просторно на двамата пътници. Четирите гуми Michelin Pilot Sport Cup (опционално Cup 2R) са обути върху най-леките карбонови джанти, правени някога - 21-инчовите отзад тежат по 7,7 кг, а 20-инчовите отпред - само 5,9 кг. Всяка джанта отнема 40 часа ръчен труд, а комплектът струва 65 хил. долара.

Какво следва? Аеродинамиката - благодарение на гигантския преден сплитер и задното крило с форма на бумеранг колата добавя 800 кг към теглото си при 250 км/ч, 1000 кг при 275 км/ч и 1400 кг при споменатата максимална скорост. Това е с 30% повече, отколкото при One:1, който беше моделът с най-брутално притискане досега. Версията, която ще бъде способна на 480 км/ч, ще има по-малко притискане - около 500 кг.

Собствениците на Jesko може да разполагат с една от най-бързите коли на планетата, но това няма да ги лиши от лукс. Вратите и капаците са снабдени с хидравлични механизми, на борда има климатик, аудио, USB портове и дори безжично зареждане на телефона.

Ще бъдат произведени 125 екземпляра. На фона на производството на Ferrari, Lamborghini и McLaren звучи малко, но в сравнение с Agera RS (25 броя) и Regera (80) изобщо не е зле. Като стана въпрос за Ferrari, McLaren и Lambo, не си мислете за конфекция като F8 Tributo, 720S и Huracan. Jesko е в друга лига - всеки от споменатите екземпляри ще струва по 3 млн. долара, така че попада в една категория с McLaren Speedtail и Aston Valkyrie...

Сбогом V10!