Koenigsegg Gemera е хипер хибрид с 3-цилиндров двигател, 1700 коня и място за четирима
Респект. Огромен респект. Това изпитваме към Кристиан фон Кьонигсег и отношението му към всичко, което прави. Защото го прави по различен начин от останалите, с впечатляващ успех.
Koenigsegg Gemera е най-новата кола на шведите, „първото мега GT“, както пише в сайта на марката, с наистина уникална визия и техника. И като пишем уникална, използваме тази дума в най-правия и смисъл – в този автомобил няма нищо взаимствано от някъде другаде.
Концепцията. GT автомобил с място за четири човека, с две врати и невиждана досега динамика, която ще споменем малко по-надолу. Кристиaн казва, че на пазара няма друга таква кола, че сам е искал такава и затова я прави.
Задвижващият тракт. Няма как да бъде по-сложно, но и вероятно по-ефективно. Koenigsegg Gemera се задвижва от 2-литров, забележете, 3-цилиндров бензинов двигател, разположен в задната част на колата. Пълненето му е принудително, с 2 турбини, а клапаните са „свободни“ - не се задвижват от разпределителни валове, а от индивидуални актуатори. Системата за мазане е със сух картер, като масата на агрегата е едва 70 кг.
В техническите си характеристики Koenigsegg го наричат 'Tiny Friendly Giant', като въпросните са потресаващи. Мощност 600 к.с. при 7500 об/мин и 600 Нм между 2000 и 7000 оборота. Моторът се развърта до 8500 оборота, като към коляновия му вал е свързан електромотор с 400 к.с. и 500 Нм. Тягата от двата мотора се предава към предните колела през кардан и патентования от шведите 'Hydracup Direct Drive' куплунг, вместо през скоростна кутия.
По електромотор има и всяко задно колело, всеки с по 500 к.с. и 1000 Нм. Това означава сумарна електрическа мощност от 1400 к.с. или 1100 к.с. реална системна мощност на ел. машините. Посоченият в официалните ТТ данни максимален въртящ момент е още по-впечатляващ: 11 000 Нм на колелата, при скорост на ДВГ-то от 4000 об/мин. Когато обаче трябва да се цитират параметрите на тази супер сложна хибридна система, Koenigsegg посочват за максимални стойности 1700 к.с. и 3500 Нм.
Разбира се, има и батерия – с напрежение 800 волта и „обем“ 16,6 кВтч, разположена под предните седалки. Тя позволява чисто електрически пробег от 50 км, като пълната автономност на Gemera е 1000 км.
Конструкция и дизайн. Както и останалите модели на Koenigsegg, Gemera е с карбонов монокок, като някой от панелите са карбонови, други алуминиеви. Кристиaн казва, че това е най-устойчивата на усукване 4-местна кола в света – 40 килонютон-метра за усукването и с един градус. Самият дизайн е вдъхновен от първия модел на марката, CC от 1996-та.
Вратите са особено интересен елемент. Те са огромни и именно поради размера си, се е наложило да бъдат изработени от стомана, с карбонови подсилващи елементи в тях. Системата им на отваряне наподобява традиционната за марката, но тук вратите, освен навън със завъртане, се вдигат и леко нагоре, за да не опрат в бордюра. Кристиян е кръстил механизма Koenigsegg Automated Twisted Synchrohelix Actuation Doors (KATSAD).
Окачването, колелата и спирачките. Двойни А-раменни носачи, регулируеми амортисьори и настройваща се височина на колата. Задните колела също завиват, като диаметърът на джантите е 21 инча отпред и 22 инча отзад – най-големите карбонови колела, правени от Koeniggseg. Обути са в Michelin Pilot Sport 4S, но опционално могат да се поръчат и Cup R3. Рзмерите са 295/35 ZR21 отпред и 317/30 ZR22 отзад. Спирачките също са сериозни, 415-милиметрови карбо-керамични дискове и 6-бутални апарати отпред и 390-милиметрови дискове с 4-бутални апарати отзад. На самите апарати, освен Koenigsegg, пише 'Designed and made in
Ängelholm'.
Масата. Интересен аспект. Едва 1715 кг суха или 1850 кг, готова за каране, като имате предвид, че говорим за хибрид с батерия и дължина от почти 5 метра. Това отбелязва и г-н Кьонигсег, като предимство от комбинирането на малък и мощен двигател с вътрешно горене, с електромотори. Той казва, че ако колата е трябвало да бъде чисто електрическа, с подобни характеристики, е щяла да тежи около 2,3 тона.
Интериорът. Пълноценен за 4 човека, с по един голям екран за всеки пасажер на втория ред. Интересно е, че отзад има и общо четири поставки за чаши, които си взаимодействат чрез термоелектрическия ефект на Пелтие. Ако сложите топла напитка в единия, тя ще помага на студената в другия... да остане студена по-дълго време.
Седалките са с карбонови основи, предните с вградени в тях колани, поради липсата на B-колони, а таблото прилича на това на Tesla Model 3. Всъщност, на нея прилича само концепцията с централен тъчскрийн за управление на почти всичко в колата.
Динамиката. Ускорение от 0-100 км/ч за 1,9 секунди и максимална скорост от 400 км/ч. Представете си да усетите това g, гледайки Netflix от задната седалка.
Производството и цената. Gemera ще бъде най-масовия модел на Koenigsegg правен някога – 300 броя. За сравнение, шведите направиха само 80 броя от Regera, след което малко вдигнаха летвата с Jesko, от които планират да направят 125. Цената? Малко по-достъпен, казва Кристиaн, но в никакъв случай не евтин. Gemera ще започва от около 1,5 млн. евро.