BMW i Hydrogen NEXT е X5 с 374 коня, задвижвано от… водород

  • Галерия с 12 снимки. Галерия с 12 снимки.

31 мар 2020

Новината за BMW i Hydrogen NEXT е по-важна отколкото вероятно си мислите, защото прототипът е ясен резултат от упоритата работа на BMW и Toyota. Което е повече от добре, защото, ако двете компании продължат да настъпват в разработката на горивни клетки за задвижване на автомобили, ние и нашите деца, ще имаме по-голям избор за персонален транспорт, от т.н. BAV – ‘Battery electric vehicles’. А разнообразието е лукс.

Какво общо имат японците? Toyota обединиха усилията си с немската марка, в разработката на ‘fuel cell’ технологии. Както знаем, Mirai е почти единственият сериен автомобил, задвижван от такава технология, работеща с водород, така че това е алианс от който, както пишем в горния абзац, би следвало да спечелим всички.

Освен Tesla и Илон Мъск, според който това е „невероятно глупава“ технология. Мъск дори нарича горивната клетка ‘fool cell’ (fuel cell, оригинално), в превод „тъпа клетка“ и определя този тип разработки, като „обречени на неуспех“. Ръководствата на BMW и Toyota обаче имат други виждания за технологията, които немците демонстрират с прототипа си BMW i Hydrogen NEXT.

Какво обаче е горивна клетка? Най-просто казано, електро-механична инсталация, която превръща химичната енергия на дадено гориво, в електрическа. В случая, тази магическа кутийка смесва молекулите на водорода с кислородни, налични във… въздуха около нас, при което се генерира ток, а единственият отходен продукт е чиста вода.

Перфектната технология значи? Далеч не, поради два основни проблема – съхранението на водорода, което изисква обемни резервоари под високо налягане и, преди това, неговата дистрибуция. Извиняваме се за дългото въведение, но искахме да внесем малко яснота относно принципа и проблемите на горивните клетки, преди да ви запознаем с BMW i Hydrogen NEXT.

Причината ‘Hydrogen’ техниката да идва първо в голям SUV, като X5, е именно нейният голям физически обем. Най-вече на резервоарите за водород, които в BMW i Hydrogen NEXT са два – разположени Т-образно в пода, там където би трябвало да минава скоростната кутия и кардана. Немците казват, че „балоните“ побират до 6 кг водород, под налягане от 700 бара, а времето за зареждане е само 4 минути.

Налягане, което, за да добиете по-реална представа, е над 200 пъти по-високо от това на въздуха в гумите на въпросното BMW X5. За какъв пробег са достатъчни тези 6 кг, все още не се споменава, но Юрген Гулднер, вицепрезидент на отдела отговорен за разработката, казва „Генерират дълъг пробег, без значение от атмосферните условия“.

От резервоарите водородът отива в предната част, където обикновено е двигателя с вътрешно горене. Там е монтирана системата от горивни клетки, генерираща електричество с мощност 125 кВт, равняващо се на 170 к.с. Самият електромотор, заедно с управляващата електроника, са разположени на задната ос, която явно е и единствената задвижваща – тоест, BMW i Hydrogen NEXT е своеобразно X5 sDrive’.

Над ел. мотора и електрониката обаче, които са в общ корпус, е монтирана спомагателна батерия, осигуряваща допълнителна тяга в моментите на максимално натоварване, например при изпреварване. Тогава общата мощност на системата става 374 к.с., казват от BMW. Самата „електрическа машина“ и т.н. ‘power electronics’, са от най-новото 5-то поколение, което ще видим за пръв път в iX3, по-късно през годината.

Засега това е цялата информация за новото поколение задвижване с горивни клетки на BMW/Toyota. В прессъобщението не се уточнява и, че засега задвижването е само задно, но най-вероятно, по-късно ще се появи и версия с два ел. мотори и на двете оси.

Какво мислите за тази технология? Съгласни ли сте с г-н Мъск или „бихте ѝ дали шанс“? Споделете мнението си, след като разгледате галерията и гледате видеото. Може също да кликнете и на тази снимка, която ще ви отведе до материала ни за идната Серия 7, чиято най-мощна версия ще e… електрическа, с три мотора и 650 коня.

Текст: Иван Монев, фотография: BMW

Коментирай

Sending ...