Audi e-tron vs BMW iX3 vs Mercedes EQC. Какво казват числата?
Преди седмица BMW представи своя нов iX3, първата си електрическа кола от седем години, с което стана последната от трите луксозни немски марки, която има електромобил от ново поколение. Tesla все още не се е сетила да обвини германските компании в картел, но определено прави впечатление, че Audi, BMW и Mercedes решиха да навлязат в електрическия сектор с еднакви по размер модели - до един в калибъра на X3, GLC и Q5.
Тази прилика ни накара да направим сравнение на трите, засега само интернет базирано, понеже сме имали възможност да се срещнем на живо единствено с e-tron, а другите две все още не се предлагат официално в България.
Модел | Audi e-tron | BMW iX3 | Mercedes EQC |
Модификация | 55 quattro | iX3 | EQC 400 |
Мощност | 408 к.с. | 286 к.с. | 408 к.с. |
Въртящ момент | 664 Нм | 400 Нм | 760 Нм |
Батерия | 95 кВтч | 80 кВтч | 80 кВтч |
Зареждане | 150 кВт | 150 кВт | 110 кВт |
Зареждане 0-80% | 30 мин | 34 мин | 40 мин |
Пробег с пълна батерия | 400 км | 460 км | 417 км |
Таблицата разкрива основните сходства и разлики. От нея става ясно, че iX3 има най-малка мощност, задвижва само задните колела (другите две са 4х4) и съответно е най-икономичен, защото минава най-голям пробег с най-малката батерия (също толкова малка, като при Mercedes.
Сравнително малката мощност вероятно е причинена от желанието на BMW да разграничи iX3 от идващия догодина iNext. Бъдещият модел ще бъде произвеждан в Германия (iX3 идва от Китай). Той ще бъде в изцяло различен клас - ще минава над 600 км с едно зареждане, вероятно ще има и горе-долу толкова конски сили от двата/трите си електромотора. За разлика от него iX3 е предвиден за пазари, където големият пробег не е от толкова голямо значение, като европейския. Показателно е, че от сравняваните тук три електромобила единствено iX3 не се предлага в Северна Америка.
За разлика от BMW, то инголщатският e-tron е единствената от трите коли, която ще се продава в цели три версии - e-tron 50 quattro, e-tron 55 quattro и e-tron S. В таблицата са данните за средната от тях, защото засега само тя може да се поръча. 50-ката е с по-малка мощност и батерия, докато e-tron S с неговите над 500 конски сили играе в друга лига. В сравнение с Benz и BMW, то при Audi електрическият модел изглежда по-извънземно (опционалните камери вместо огледала са действително впечатляващи, макар и доста разсейващи), колата стои най-далече от конвенционалната гама на марката, а внушителната 95-киловатчасова батерия има най-голям потенциал. Въпреки това официалният пробег от едва 400 км е по-скромен от този на другите два модела. Audi обаче компенсира с най-бързото зареждане, така че в страни с по-добре развита инфраструктура от нашата, ще може да се зареди за половин час, дори да сте на нула.
EQC е базиран върху Mercedes GLC и не привлича вниманието по улиците към своята електрическа същност. Мощността му е идентична с тази на e-tron 55, въртящият момент е дори по-голям, но EQC изостава много от Audi по отношение на размера на батерията, и от BMW и Audi по отношение на скоростта на зареждане. 110 кВт определено не е нещо впечатляващо в епохата на Porsche Taycan и неговите 270 кВт. Всъщност Mercedes ще ви накара да стоите само няколко минути повече на зарядната станция в сравнение с iX3 и e-tron, а и най-вероятно ще поправи ниската мощност на зареждане при бъдещи обновявания на модела.
По отношение на дизайна и интериора, трите модела са толкова различни, колкото и марките, които представляват. Успокояващите интериорни светлини на EQC загатват за комфорт и носят препратки към стандартния GLC. Audi е някъде далече в бъдещето със сензорните екрани и камерите вместо огледала. Нито външността, нито интериорът на iX3 се различават особено от бензиново или дизелово X3. И това показва отношението на трите компании към електрическото бъдеще, без непременно тук да има верни или грешни решения.
Видеото ни с e-tron може да гледате тук, надяваме се скоро да имаме възможност за лична среща и с другите две коли.