В този Rolls-Royce работи 27-литров самолетен двигател Merlin. Мощен е 1000 коня и е прекрасен!

  • Галерия с 19 снимки. Галерия с 19 снимки.

25 авг 2020

И е собственост на Джей Лено, вече повече от 30 години. Дори нещо повече, колата е модифицирана с напътствията на американския комик, водещ и най-вече, особено в последните… 40-60 години, луд автомобилен фен! Респект Лено, много те харесваме именно заради това, заради гаража ти и заради поредицата ти ‘Jay Leno’s Garage’.

Обратно към чудовищната кола. Джей винаги се е възхищавал на автомобилите със самолетни двигатели. През 80-те научава за човек на име Пол Джеймисън, който конструирал коли с двигател Rolls-Royce Merlin. След разговор между двамата, Лено се сдобил с това, което може да видите на последната снимка от галерията – шаси от Phantom MkII, оборудвано с мотор Rolls-Royce Merlin Mk14 от Spitfire.

Автомобилът обаче бил много далеч от завършване, а и както Джей Лено казва в това прекрасно видео, подобни проекти никога не биват завършени, постоянно търпят промени и модификации. Вече в САЩ, колата бива подложена на детайлно… изграждане, продължило над 25 години.

Двигателят. Писахме го по-горе, но ще го направим пак, защото е същинско бижу, инженерно постижение с историческа стойност, и не на последно място – много готина машина! Rolls-Royce Merlin V12 произведен в Глазгоу, Шотландия. Хората на Джей изработват всмукателните колектори чрез сканиране и 3D принт техники, а изпускателните колектори се извайват от неръждаема стомана. Джей поръчва монтажа и на 6 карбуратора Webber, „защото изглеждат секси“, но и за да се уеднакви захранването на цилиндрите с гориво.

Работният обем е 27 литра, като оригинално двигателят е бил вграден в изтребител Spitfire. Там е бил свързан и с два механични компресора, но тук пълненето е оставено на атмосферното налягане, а самият мотор е завъртян на 180 градуса, за да бъде свързан изходния му вал със скоростната кутия и кардана. Мощност и въртящ момент? Около 1000 к.с. и почти 2400 Нм.

Последният, без изненада, се оказал голям проблем за скоростната кутия. Майсторът Джеймисън бил монтирал механична трансмисия от Jaguar XK120, която била далеч по-слаба от необходимото. Джей я пръснал много скоро след пристигането на колата в САЩ и я заменил с 6-степенната New Venture NV5600. Тя се вгражда серийно в Dodge RAM 1500 и 3000, достатъчно здрава е е също е механична, защото Лено предпочита именно ръчките.

Охлаждането е бил сериозен проблем, както може да се предположи. Този мотор е създаден да се движи с 400-500 км/ч, а не да работи на свободен ход в калифорнийско задръстване. За да излекуват проблема хората на Джей монтират още две електрически помпи за охладителна течност, а радиаторът изработват от нулата.

По отношение на купето, всичко е извито, нитовано и заварено от алуминиеви панели. Целта е била автомобилът да изглежда коректно за времето си, а задната част е изпълнена в стила на Bugatti Atlantic. Масата? И на нас ни беше любопитно колко тежи това произведение на изкуството и, честно казано, очаквахме да е над 3 тона. Оказва се обаче, че тежи „едва“ 2,2 тона.

Около 360 от тях се дължат на големия двигател, като за масата „помагат“ също и двата резервоара с общ обем от почти 230 литра. Масленият резервоар пък побира 34 литра, а процесът на палене включва и процедура по предварително омасляване на цилиндрите чрез допълнителна помпа и бутон с надпис ‘OIL PRIMER’.

Динамиката? Джей не казва нищо за нея, но казва „Това не е драгстер“. Колата е направена, че да може да се кара и в задръстване, като интересното е, че на 6-та със 130 км/ч моторът работи с около 700 оборота и автомобилът се движи без газ. Абсолютният петролхед има почти 1300 км с нея, което си е сериозен пробег за подобен проект и за подобен човек, разполагащ с такава огромна колекция от коли, мотори, самолети, лодки и всичко останало, което има двигател.

Друго заради което харесваме Джей Лено? Отношението му към автомобилите и мнението му, че те трябва да се карат. „Не харесвам идеята да караш колата си на ремарке до изложението. Това е кола, трябва да може да стигне дотам на собствен ход“. Обърнете внимание и на регистрационната табела, „случайна“ WWII V12.

Текст (написан с голям интерес и респект): Иван Монев