BMW Z3 Roadster V12: уникален проект-мечта?
Проект, който се ражда през 1999 г., от сътрудничеството на BMW и немското списание Auto Zeitung. Колата остава скрита в продължение на почти тринадесет години, до официалното ѝ показване през 2012.
На мен ми попадна съвсем наскоро, под формата на Фейсбук публикация на BMW Welt | BMW Museum. Не изключвам обаче да съм я виждал и по-рано, при разглеждане на секретните снимки на шефа ми в редакцията на BBC TopGear България, където прекарах повече от седем години (2008-2015). Любо посети тайния гараж на BMW M и тогава си спомням, че всички ‘petrolheads’ (все пак правехме британско списание) въздишахме дълбоко над кадрите, които г-н Станиславов (благодарение на когото започнах да се занимавам професионално с автомобилна журналистика) показваше на монитор с не блестяща резолюция, захранван с изображения от компютър с относително скромни възможности.
Без значение, сега, повече от десет години по-късно, колата отново ми се струва яка, макар и тотално нелогична и, вероятно, ужасяваща при завиване с по-висока скорост. Последното поради масата на огромния 5,4-литров атмосферен M73 V12. Който по това време се е вграждал в BMW 750 E38, Серия 8 Е31, както и в Rolls-Royce Silver Seraph.
Чудесен избор за минимум 5,4-метров Rolls (5,64 м при дългата база Park Ward) и голям залък за 4-метровия роудстър E36/7, който се произвежда в периода 1995-2002 г. (от 1998 г и E36/8, купе версията, „клоунската обувка“). На теория обаче, идеята за най-големия мотор в гамата на BMW, „обут“ в най-компактния модел, звучи и изглежда яко.
Точно заради това Auto Zeitung и самите BMW, са си стиснали ръцете за реализация. Най-сериозният мотор, серийно вграждан в Z3, е в M версията – редовия 6-цилиндров S54 с 321 к.с. и 350 Нм, който работи и в култовото M3 E46. От своя страна, M73 генерира 326 к.с. и 490 Нм, едва 5 коня ръст „при конете“, но пък 140 в отдел „Въртящ момент“. И, по информация на BMW Blog, откъдето са и някои от снимките, V12 машината е с около 90 кг по-тежка от „шестака“.
BMW Blog и други източници споделят, че BMW Z3 Roadster V12 тежи около 1400 кг, с голямо „предимство“ върху предната ос. В Wikipedia пише точно 1400 кг за горна граница на серийното Z3, но там вероятно се има предвид с течности и готово за каране. Динамиката? Ускорение от 0-100 км/ч за 5,5 сек.
BMW Z3 Roadster V12 никога не е бил прототип с идеята за тестване на идеята на Z3 с дузина цилиндри, а по-скоро упражнение от типа „дръж ми бирата“. Което, само по себе си, го прави яко. Какво би станало, ако проектът бе направен с 4,9-литровия S62 V8 на M5 E39? Вероятно същото – готин уникат, без финансов смисъл за производителя.