SSC Tuatara вдигна 532 км/ч, счупи рекорда на Bugatti Chiron


20 Oct 2020

Shelby SuperCars Tuatara е новият най-бърз серийно произвеждан автомобил на планетата. Хиперколата на американците разви 532,93 км/ч на затворена отсечка от магистрала край Лас Вегас, Невада, САЩ. Това е максималната достигната скорост в една посока. Съгласно изискванията за рекорд колата е направила минаване и в противоположната посока, при което скоростта е била 484,53 км/ч, също доста впечатляващо постижение. Така официалната скорост е средната между двете - 508,73 км/ч. 

 

През август миналата година Bugatti Chiron достигна 490,48 км/ч, но на собствената си писта и то само в едната посока. Абразивността на асфалта на “Ера-Лесиен” не позволява минаване в двете посоки, но от Bugatti изтъкнаха, че съоръжението е съвършено равно, така че необходимостта от минаване в двете посоки отпада. Поне според тях.

Но стига толкова за Bugatti. Новият герой се казва Оливер Уеб - това е британският пилот с големи топки, постигнал рекорда с SSC North America Tuatara. Видеото при скорост над 500 км/ч е маниакално - особено на нормален път, на който (при обичайни условия) важи ограничение от 70 мили/ч (112 км/ч). Между другото това е същата отсечка, на която преди три години Koenigsegg Agera RS постигна 457 км/ч.

Ако се питате какво точно представлява SSC Tuatara, то това е наследникът на Ultimate Aero. Американското творение тежи едва 1247 кг, като се задвижва от 5,9-литров V8 с 1774 к.с., когато се използва гориво E85. Иначе с нормално гориво има 1370 к.с. Излишно е да казваме, че в случая е използвано еко горивото с повече мощност, което обаче не е състезателно гориво, а нормален бензин, достъпен по бензиностанциите в Щатите. Гумите на Tuatara също са били серийно произвеждани, макар и готови за изхвърляне в края на опита...

Ключов за максималната скорост е дизайнът на Tuatara, дело на Джейсън Кастриота (Ferrari 599 GTB Fiorano, Ferrari P4/5, Maserati GranTurismo), с коефициент на аеродинамично съпротивление от едва 0,279. Колата е толкова бърза, че пилотът Оли Уеб смята за възможни дори по-високи скорости: “В последните пет секунди Tuatara добави още 30 км/ч. Колата не достигна ръба на възможностите си, но страничните ветрове ни спряха да достигнем лимита. При по-добри условия със сигурност щяхме да стигнем по-висока скорост”. Звучи като обещание за още! 

Bugatti, Koenigsegg, вие сте на ход!

 

Сбогом V10!