Mazda 626 MPS туин турбо V6 е забравена концепция с двойно задвижване, вдигаща 100 за под 6 секунди


26 Jul 2021

Mazda 626 MPS Concept е кола, която не се е харесала на публиката. Гледайки на нея от днешна дата, 21 години след премиерата ѝ на салона в Женева, ми е трудно да разбера защо. Този автомобил е имал всички предпоставки да стигне до серийното производство освен една – интересът на достатъчно потенциални клиенти.

Моделът е създаден с очевидна цел, да развали партито на Mitsubishi Lancer Evo и Subaru WRX STI, които по онова време (а и винаги) са се задвижвали от 4-цилиндрови турбо мотори. Шосейните рали автомобили без особена конкуренция, по отношение на цена/бързина/практичност. Mazda се прицелва именно там и показва 626 MPS. Откъде идва съкращението? Mazda Performance Series.

За разлика от доказаните си сънародници обаче, Mazda KL-ZE V6 агрегата с две турбини и работен обем от 2,5 литра. Машината генерира 280 к.с. при 6500 об/мин и 392 Нм при 4000 об/мин, сравнително скромна мощност на фона на обема, броя цилиндри и туйн турбо  концепцията, но се говори, че това е така заради неписаната джентълменска уговорка на японските производители тогава.

Задвижването е на четирите колела, макар че никъде не се споменава точно какъв тип е то и с какъв произход. Ясно е обаче, че скоростната кутия е п5-степенна механична. Динамиката? Повече от подобаваща: 0-100 км/ч за под 6 секунди и максимална скорост от 240 км/ч. Масата е 1380 кг, което означава малко над потенциалните си конкуренти Evo и WRX, а спирачната система доста сериозна – 6-бутални апарати и 345-милиметрови дискове отпред, а отзад – 4 бутала и 315 мм диаметър на дисковете.

За съжаление обаче, освен недостатъчния интерес на хората, причина за оставането на колата, само като прототип, е и задаващата се смяна на модела. През 2000-та година Mazda вече работят по наследника, супер успешната 6-тица, онази с кристалните стопове, така че отделянето на ресурс за спортно издание на залязващата 626 не е било рентабилно.

След дебюта на Mazda6, както я изписват официално, японците показват MPS концепция с 4-цилиндров мотор и мощност около 260 к.с., през 2002-ра, но тя влиза в серийно производство чак през 2006-та. А колко точно екземпляра от 626 MPS са направени остава тайна и до днес, дали е само тази сребристата, макар че на шоуто в Токио през 2000-та се появява и оранжева версия, кръстена там Capella MPS.

Без значение, надявам се Mazda да пазят прототипа и е жалко, че той така и не успя да стигне до шоурумите. Представете си само как е изглеждала тази Mazda 626 Concept на щанда в Женева, редом до Demio и новата Tribute преди 21-години.

Фенове сме! A вие?