Електрическият карт на Kinetik с 50 коня, е като мълния с 4 гуми!


15 Oct 2021

За щастие никога не ме е удряла мълния, но пък имах друго щастие, което бе почти толкова вероятно – да карам супер мощен електрически карт. Той е дело на варненските ентусиасти от Kinetik Automotive и реално още е в прототипна фаза и зад волана му са малцина. Какво представлява? Ами, тежаща около 125 кг машинка, която ти дава моментални 120 Нм, още с първите милиметри и милисекунди ход на педала на газта. Максималната мощност също респектира – 30 кВт или 40 к.с., която с бърза корекция може да достигне и до 40 кВт или повече от 50 коня! Или по-точно 53,64 к.с., ако приемем, че е 40 кВт, което означава 2,31 кг/к.с.! Окей, без пилота, но въпреки това данните респектират.

„Това тук е предната спирачка…“ , бе първото нещо от предстартовия брифинг, което леко ме притесни, защото „това тук“ бе казанче със спирачна течност и маркуч, закачени със свинска опашка за волана. И, разбира се, лостче с цилиндър, който явно отговаряше само за апаратите на предните две колела.

Не съм карал много картове досега, най-мощните от които 13 к.с. и с не особено вълнуващо ускорение. И със спирачки само на задната ос, командвани от разположен в ляво метален педал. Тук обаче явно е било неизбежно поставянето на дискове и отпред, като за баланса на самия процес на спиране отговаря задкормилното устройство.

„Понякога се суче доста в завой, много е палав, но ти ще го овладееш с двете спирачки…“, бе следващото изказване, което не ми вдъхна особено доверие, защото последното трябваше да бъде в самия мен. И тогава, изведнъж ми изникна една от култовите фрази на Джеръм Кларксън „How hard could it be?“ и просто потеглих.

Ускорението е брутално. По данни на Kinetik 100 км/ч от място стават след 3,5 секунди, но физиката ми вероятно регистрира шока от първоначалното ускорение, 0-30, 0-40, 0-50, което е дори по-епични и доста сходно с… токов удар. Вероятно така бих се чувствал, ако ме изстрелят с прашка. Тази машинка определено изисква висока концентрация и не е за всеки.

Поради естеството си и отворената конструкция, нещата изглеждат, че се случват още по-бързо отколкото в супер бърз автомобил. Скоро направих няколко лаунча с електрическото Audi RS e-tron GT, мощно 639 к.с., и RaceBox-ът регистрира 3 сек. от 0-100. При карта на Kinetik спринтът се чувства много по-натоварващ. Тук освен от липсата на предно стъкло, драмата се усилва от пластмасовата седалка, липсата на амортисьори и някокото сантиметра между продължението на гърба ми и асфалта.

А това, че не бях сигурен как точно да спра в края на правата, припомпа допълнително адреналина. След няколко опознавателни обиколки на пистата в Красна поляна обаче вдигнах темпото и придобих относителна увереност в способностите ми да играя ролята на биологичен EBD модул на Bosch… Излизането от всеки завой ставаше с нещо, като дрифт. Определено с приплъзване, което обаче може да се контролира относително лесно, чрез прецизно дозиране на газта. А когато влезеш както трябва, го усещащ и по страничното натоварване. Именно комбинацията между напречното и надлъжното ускорение, или по-точно честотата на тяхното редуване, е нещо, което трудно мога да споделя с текст в сайт. Само ще кажа, че… не е за всеки стомах.

На тази писта бях карал само бензинови картове с по 7 коня и ми бе изключително трудно да прекалибрирам съзнанието си за навременни действия преди всеки завой. Просто всеки следващ вече е пристигнал. Но пак, с колкото повече минаваха, толкова по-уверен се чувствах. Звукът? Като на катерица, която изтисква лимони. Комбинация е от все пак някаквия шум на ел. машината и този от бедстващите за сцепление гуми. Максималната скорост е 125 км/ч. Честно казано не знам колко близо до тях съм успял да се доближа, но в края на правата се усещаха, като 200.

Колко обиколки може да завърти преди да му свърши зарядът? Батерията е с капацитет от 64 Аh и издържа около 18 обиколки по дaнни на Kinetik. Което не е лош пробег, още повече, че това са турове не в режим ‘Eco’, ами на олелия, както се казва. Контролната електроника позволява и бързо зареждане с мощност до 12,5 кВт или 30 мин.

Инженерния екип обаче работи и по вариант с възможност за смяна на батерийния блок, което е супер идея и за автомобилния свят, и не е нова, но там трудно приложима поради доста по-сериозните размери и съответно цена на този ключов за EV-тата компонент.

„Имай предвид, че още не е балансиран, защото е прототип. Има 8 кг разлика от двете страни, така че като сложим новите батерии, ще е още по-добър в завоите,“ ми сподели Теодосий Теодосиев, главният човек зад Kinetik. Така, че очаквам с нетърпение да карам и финалната версия на тази адска машина, за чиито настройки е виновен и не кой да е, а Павел Лефтеров, приятел и доказан пилот.

Така, че стискам палци на екипа да финализира карта скоро, както и да се съвземе от бедствието, което сполетя тяхната база във Варна. За последното може да помогне всеки, ако реши и кликне тук.

Фенове сме! A вие?