Седем McLaren F1 се събраха за изложение на класически коли в Париж


25 Mar 2022

Когато една кола е произведена в едва 106 екземпляра, събирането на седем броя на едно място звучи като сериозна среща. Особено за феновете на McLaren, защото въпросната кола е легендарният McLaren F1, а събитието – изложението за ретро и класически автомобили в Париж.

Нямаме никаква представа как някой е решил да качи толкова много F1 в един-единствен камион и кой се е съгласил да застрахова този товар на стойност около 135 млн. евро.

При това не става въпрос за какви да е екземпляри от модела, а за специални версии дори по свръх високите критерии на почитателите на F1.

 

McLaren F1 #056

Един от едва трите произведени McLaren F1 GT (шаси номер 56) и единственият в зелено (Silverstone Green). Това е първият произведен F1 GT – експериментален прототип, по-късно купен от швейцарски колекционер. McLaren го разработва, за да получи хомологация за състезателните F1 GTR. Компанията изобщо не предвижда да прави повече от един брой, но се появяват достатъчно платежоспособни клиенти, така че в крайна сметка са направени още два екземпляра – шасита 54 и 58, които сега са в Бруней и Япония, поне според неофициалния сайт, следящ съдбата на всеки произведен McLaren F1.

McLaren F1 #025

Втората кола във видеото е представител на стандартния F1, което обаче изобщо не я прави по-малко интересна. Лилавият красавец (цветът е Dark Purple Pearl) има любопитна история и е известен като F1 Hindu Edition. По колата има много символи от индуизма, включително изображение на Ганеша. Първият собственик е не кой да е, а Джордж Харисън от Beatles. На волана седи неговото “Aum” (вижте и регистрационния номер), а върху карбона на шасито могат да се открият известни цитати от песни, написани там лично от Гордън Мъри. Харисън първоначално искал да купи шаси №7, но тъй като то вече било поръчано, в крайна сметка взел 25-ия F1.

McLaren F1 #007

Следващият F1, който виждаме във видеото е точно въпросното шаси 7, днес притежание на британския колекционер Саймън Кидстън. Колата е в оригиналния цвят Jet Black и е имала петима собственици, като първоначално е принадлежала на кралското семейство на Саудитска Арабия. Точно този екземпляр сравнително често се появява по автомобилни изложения, като това във Вила д`Есте и е особено ценен от колекционерите, понеже е запазен в напълно оригинално състояние.

McLaren F1 XP3

McLaren прави пет прототипа, преди да започне с производството. Първите два са унищожени (XP1 в катастрофа в Намибия), а XP2 – в краш тестове. Така че този тук, XP3, е най-ранният произведен F1, който все още е в движение. Само като любопитен факт – XP4 е онзи, който всички ние сме виждали в онзи тест на Тиф Нидъл за TopGear през 1994 г., а XP5 е колата, с която Анди Уолъс поставя рекорда за скорост от 386 км/ч – тогава това е най-бързата серийно произвеждана кола, а и до днес е най-бързата атмосферна кола в света. Но да се върнем на XP3: регистрационният му номер е K50 BAT и е притежание на британски колекционер. Боядисан е в оригиналния за модела сребрист цвят.

McLaren F1 #053

Шаси 53 е един от двата McLaren F1, които оригинално са бели (Marlboro White).

McLaren F1 GTR #16R

Синьо-белият McLaren е една от състезателните коли, участвали в “24-те часа на Льо Ман” през 1996 г., като завършва на 11-о място. GTR, макар и състезателна версия, е вторият най-популярен вариант на McLaren F1, след стандартната кола, като са произведени 28 екземпляра.

McLaren F1 GTR Longtail #25R

Състезателен F1, участвал в състезания в продължение на осем години, включително в “24-те часа на Льо Ман” през 1997 г., когато завърта 326 обиколки, но отпада два часа преди финала. Колата е много интересна с факта, че е първата напълно възстановена от McLaren Special Operations (MSO) през 2018. При това не с нови части, а с такива, произведени през 90-те години. Цветовете на спонсорите Gulf-Davidoff също са запазени идентични с оригиналните от 90-те. Нямаме никаква представа колко струва конкретно този екземпляр, но за възстановяването му McLaren отделя 18 месеца.

Колекцията е забележителна и със сигурност е била оценена от посетителите на шоуто в Париж, а за нас остава силното видео.

 

Сбогом V10!