“Антонов” обяви кампания за възстановяване на унищожения Ан-225 Мрия
Шефът на компанията “Антонов” Сергей Бичков започна кампания за възстановяването на най-големия самолет в света. Унищоженият по време на войната в Украйна гигант трябва да се възстанови като “символ на най-значимите световни научни и технически достижения в модерното самолетостроене”, казва Бичков.
От полза за възстановяването безспорно ще бъдат запазените чертежи и резервни части, но е доста трудно да си представим, че подобна кампания би могла да се увенчае с успех.
Унищоженият Ан-225 Мрия държеше 240 световни рекорда. Гигантът с товароподемност от 275 тона се задвижваше от шест двигателя и кацаше на 16 колесника. Резервоарите му побираха 280 тона гориво, а максималното му излетно тегло достига 640 тона. Дължината на Ан-225 е 84 метра, а размахът на крилете – 88 метра.
Според първоначални планове възстановяването на самолета може да достигне колосалната сума от 3 млрд. долара, което поставя проекта в доста хипотетична крива, като се има предвид колко други далеч по-належащи проблеми ще има за решаване в Украйна, когато войната свърши.
✈️Ukrainian plane manufacturer Antonov proposes starting international fund to build new An-225, the world's biggest plane, to replace the one destroyed by fighting.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) March 24, 2022
Building a new An-225 can cost more than $3 billion.
Компанията “Антонов” разказва колко близо е била до спасяването на гигантския самолет. Със задълбочаването на дипломатическата криза в навечерието на войната фирмата е била в напреднал етап от процеса на релокация на Ан-225 Мрия в Лайпциг. Вечерта на 23 февруари шестият двигател е бил монтиран обратно на машината след ремонт и излитането за Германия е било предвидено за 24 февруари. През нощта обаче въздушното пространство над Украйна е затворено за граждански полети и така заради няколко часа разлика “Мрия” остава в хангара си, където войната го застига на 26 февруари.