Това е Lotus Eletre, по-голям от Cayenne и напълно електрически

  • Галерия с 22 снимки Галерия с 22 снимки

30 Mar 2022

Какво имаме тук?

Lotus започва нова епоха в своята история. Пред вас е Eletre – изцяло електрически кросоувър, нещо, което Колин Чапмън едва ли би могъл да си представи. Преминаването към електрическо задвижване е поредният опит на Lotus да се превърне в нещо повече от бутикова марка, известна само на запалените фенове.

Китайски амбиции

Китайските собственици от Geely си представят Lotus да се конкурира с Porsche, включително по брой продажби, което значи не само моделната гама да бъде революционно различна, но и годишните продажби да скочат от моментните 1710 броя до нещо по-близко до постижението на Porsche от 300 хил. коли.

Eletre е едно от основните оръжия, за да бъде постигнато това. За разлика от нишовия (последен бензинов Lotus) Emira и от хиперколата Evija, то това тук е готово за масовата публика. Говорим за толкова масов модел, че производството е прехвърлено в Китай, в изцяло новия завод в Ухан. Eletre ще бъде най-големият от общо три кросоувъра в гамата на Lotus. Ще започва с цени около 120 хил. евро, като ще се конкурира не само с електрически модели като Model X, но и с бензинови като Lambo Urus и по-наточените версии на Porsche Cayenne. Lotus не се отказва от спортните коли (които все още ще се правят в Хетел, Великобритания), но смята да копира успеха на Porsche, който стъпва на здравия гръбнак на Macan и Cayenne (двата модела представляват около 55% от производството на Porsche). 

Голям и електрически

Eletre е с дължина 5,11 м (по-голям от Cayenne), като при разработката по-скоро инженерите (и главно дизайнерите) са мислели за Lambo Urus и Ferrari Purosangue.

Както може да предположите, моделът няма много общо с това, което досега бяхме свикнали да виждаме при Lotus. Дизайнът е изцяло нов, страничните огледала са заменени от камери, пневматичното окачване е стандартно, а задните колела (опционално) завиват. Платформата е изцяло нова 800-волтова, която обещава бързо зареждане за 18 минути от зарядни с мощност до 350 кВт. Батерията е с “над 100 кВтч” и осигурява пробег от 600 км, но при толкова бързо зареждане добавянето на още 400 км пробег става за вече споменатите 18 минути. Така че новият Lotus ще е интересен за хора, които пътуват много – нещо, което не се отнасяше нито за старите Lotus-и, нито за повечето електромобили въобще.

Мощност и важните числа

Електромоторите осигуряват 600 к.с., достатъчни за ускорение до 100 км/ч за точно 3 секунди и максимална скорост от 257 км/ч. Малко по-късно ще се появи по-мощна версия със 700 к.с. Забравете за леките Lotus-и. Новият Eletre ще бъде над 2,2 тона, все пак това е 5-метров електрически кораб.

Интериор

По-качествен, отколкото сме очаквали от Lotus. Това потвърждават и колеги от западни медии, които вече са се качвали в колата. Воланът не е изцяло кръгъл, екраните за камерите са във вратите, а съчетанието на материали е любопитна смес от рециклируеми еко материали и карбон. Големият сензорен екран е нещо, без което не можеш да минеш в съвременен електрически кросоувър. По един по-малък дисплей има за шофьора и пътника до него, а пътниците на задните седалки също са дигитализирани. На снимките виждате версията с четири места, но ще има и вариант с място за трима отзад.

Какво следва?

Eletre ще влезе в производство през 2023, като първите доставки се очакват в края на годината или през 2024 г. По това време Lotus ще представи още един модел с четири врати като конкурент на Porsche Taycan. Година по-късно (2025 г.) Lotus вече ще има конкурент и на електрическия Macan, а през 2026 г. ще се появи малка спортна кола, отново на ток.

Лукс от Китай!