Какво е усещането да караш Ford GT?


15 Apr 2024

Нашите приятели от Bulgarian Registry отново имат материал за много специален и любим наш автомобил. Става въпрос за Ford GT от трето поколение, екземпляр от който се появи наскоро в България. Какво е усещането да караш такава кола? Ето я пълната история.

Новият Ford GT е наследник на легендарния състезателен GT40, разработен от американския гигант през 60-те в отговор на успехите на Ферари в 24-часовото рали Le Mans от 1960 до 1965 г.

GT40 е чудо на тогавашната инженерна мисъл и успява да спечели много 24-часови ралита в периода от 1966 до 1969 г. Разработката на легендарния състезателен автомобил е застъпена във филма "Ford v Ferrari" с режисьор James Mangold.
Тридесет и пет години по-късно, през 2004 г. на пазара е пуснато второто поколение на Ford GT по случай стогодишнината от създаването на американския автомобилен производител. Колата се предлага с ръчни скорости и 5.4-литров V8 двигател с компресор, използван в много от моделите на Ford и Lincoln от периода. 

Моделът се превръща в "бестселър" и в скромните две години от производството му 4 038 бройки напускат завода, като почти всички са предназначени за северноамериканския пазар. Цената им като нови е около 450 000 сегашни лева, а в наши дни в Европа могат да се намерят US-spec екземпляри за около 850 000 лева. Дори в Щатите, където има много повече коли, цената им е сходна, което показва колко търсен е моделът. 

Известният журналист Doug DeMuro притежава Ford GT от това поколение и го определя като най-използваемата суперкола на пазара. За твърдението му свидетелства километражът на неговия екземпляр, който наброява 65 000 км.

Третото поколение Ford GT се произвежда между 2016 и 2022 в тираж от 1 350 бройки. Трансмисията вече е автоматична, с два съединителя, а двигателят – 3.5-литров V6 с две турбини. Това предизвиква критика от страна на ценителите, но с победата на състезателен GT в ралито Le Mans през 2016 г., точно петдесет години след триумфа на GT40, моделът извоюва своята репутация.

Цените на Ford GT през 2016 г. са около 950 000 лева, а към днешна дата дори "обикновен" екземпляр надхвърля 1 700 000 лева заради големия интерес към модела. В България има три бройки Ford GT – един гаражен екземпляр от второто поколение с Heritage Livery и две бройки от най-новата генерация, една от които също е с Heritage Livery.

През март месец тази година от Белгия беше внесен третият ни Ford GT. Автомобилът е версия Carbon Edition, километражът му наброява 800 км и към днешна дата е регистриран с номер "В СОВУХ5". Част е от колекцията на руснак, който живее у нас. Той също има Dallara Stradale, Aventador SVJ кабриолет, зелен Aventador S и други интересни автомобили.

Известен румънски журналист поддържа връзка с него и ревюира Dallara-та му през есента. Миналата седмица имаше чест да кара новия Ford GT от колекцията. Ние се свързахме с него и помолихме за мнението му относно суперколата.
Това е отговорът на Carauleanu Ionut Bogdan от @driverromania:

"Да управляваш Ford GT е учудващо лесно, тъй като колата се усеща лека и пъргава, когато си зад волана.
Въпреки възможностите на автомобила, возията му не е чак толкова непоносима. Окачването поема малките неравности по пътя, но всички по-големи се усещат от пътниците вътре.

Ford GT не е "суперавтомобил" от ранга на Audi R8, Ferrari 488 или McLaren 720S. Той стои едно стъпало по-нагоре – в този клас от автомобили, в който теглото задължително е олекотено, агресията на пътя е осезаема и на аеродинамиката се обръща специално внимание при разработката.

Наистина, аеродинамиката на GT е забележителна. Въздуховодите отпред, каналите за въздух от двете страни на кабината, задният спойлер и всички други аеродинамични компоненти по шасито не служат само за красота, а превръщат колата в истинска машина за каране и оправдават цената ѝ.

За момента, може би, Ford GT е най-добрата суперкола за каране, предлагана на пазара. По-добра от всичките си конкуренти. Това е моето заключение..."

Сбогом V10!