Bosch: бъдещето принадлежи на софтуерно дефинирана мобилност

  • 7 снимки 7 снимки

20 Jun 2024

В автомобилната индустрия новата тенденция си има име: софтуерно дефинирано превозно средство. Софтуерът все повече се превръща в отправна точка за проектиране и разработване на нови модели автомобили. Това е сентенцията от Bosch Tech Day 2024.

Скорошно проучване на McKinsey изчислява, че световният пазар за автомобилен софтуер и електроника ще достигне 462 милиарда долара до 2030. От 2023 делът на софтуера в превозните средства ще се утрои. Целта на Bosch е да бъде част от този растящ пазар и да остане предпочитан партньор за автомобилните производители от цял свят.

„Ние сме в зората на ерата на софтуерно дефинирания автомобил“, заяви Хайн. „За Bosch това е добра новина, защото можем да правим и двете: и хардуер, и софтуер. Ние сме една от малкото компании, които владеят напълно взаимодействието между автомобилната електроника и облака.“ Със софтуерни и сервизни решения като Vehicle Health – „Здравето на автомобила“, например, Bosch помага на операторите на автопаркове да избегнат повреди по превозните средства и да повишат ефективността. Специално за логистичните компании дигиталната платформа Bosch L.OS улеснява дигитализацията и опростява цялата верига от операции. Освен това компанията разработи специален софтуер, с чиято помощ автомобилите спират изключително плавно, без тласъци, сякаш зад волана е професионален шофьор. С функцията на Bosch „eBrake to Zero“ – „електронна спирачка до нулата“ не само спирането при трафик „спри-тръгни“ е по-приятно и спокойно, но и рискът от прилошаване на пътниците намалява. „Можем да осигурим плавно спиране и тръгване със софтуер, който спира гладко като професионален шофьор“, сподели Хайн.

Софтуерно дефинираната мобилност ще върви ръка за ръка и с променящата се автомобилна архитектура: от специфична за домейните ИТ и електронна архитектура към централизирана и с кръстосани домейни само с няколко супер мощни компютъра и сензора. В момента в един автомобил работят около сто управляващи блока от различни производители. В бъдещото софтуерно дефинирано превозно средство контролните функции ще се изпълняват от десетина автомобилни компютри. За да се постигне това, компютрите ще трябва да комбинират специфичните функции за няколко домейна. В този контекст Bosch и Qualcomm съвместно представиха нов автомобилен компютър в началото на годината. За първи път той съчетава информационно-развлекателните функции с функциите за подпомагане на водача. За производителите на автомобили това означава не само намаляване на монтажното пространство, кабелите и теглото, но и най-важното - по-ниски разходи. Само икономиите от управляващите блокове, постигнати чрез сливане на информационно-развлекателните системи и помощта за водача, могат да достигнат до 30%. С усъвършенстваните автомобилни компютри Бош вече върви по пътя към успеха: през последните три години компанията генерира продажби от почти 4 милиарда евро с тях.

Софтуерът на Bosch вече присъства в редица области, включително в производствените линии на големи индустриални предприятия, в голям брой автосервизи и в медицинско оборудване. Той предупреждава водачите на автомобили за шофиране в насрещната лента, защитава ценни активи, контролира строителните технологии и работи в открития космос, на Международната космическа станция. 48 000 са софтуерните програмисти в Bosch, 42 000 от тях са в бизнес сектор „Mobility“.

„Триумфалното шествие на софтуера ще революционизира фундаментално автомобилната индустрия“, каза Хартунг. „В бъдеще автомобилите ще бъдат гладко интегрирани в дигиталния свят. В резултат на това те ще имат още едно предимство – ще се актуализират постоянно“, добави д-р Маркус Хайн, член на Управителния съвет на Bosch и президент на бизнес сектор „Mobility“. Автомобилите ще се разширяват с нови функции не чрез посещение в сервиза, а чрез удобна софтуерна актуализация „по въздуха“. Ще цитираме Маркус Хайн: „С технологиите Bosch колите ще остаряват по-бавно.“ И то не само леките автомобили. Камионите, мотоциклетите и електрическите велосипеди също ще получават нови функции за безопасност и комфорт чрез актуализация. От дебюта на интелигентната система за електрически велосипеди в края на 2021 Bosch пусна около 70 нови функции и модификации чрез приложението eBike Flow – от аларма и функция за проследяване до нови режими на каране.

Най-достъпният пикап у нас?