Бош разчита на силата си като технологичен лидер „Стратегия 2030“: Напред към бъдещето с амбициозни цели


08 May 2025
  • Бизнесът през 2024: приходи от продажби - 90,3 милиарда евро /марж на печалбата от дейността преди лихви и данъци - 3,5% /около 13 милиарда евро първоначални инвестиции.
  • Перспективи за 2025 г.: основните пазари са със слаб импулс за растеж
  • Цели: увеличаване на приходите от продажби и маржа на печалбата преди лихви и данъци, постигане на нивото на свободния паричен поток от предходната година.
  • Насърчаване на технологичния прогрес, повишаване на иновативната сила: Бош предоставя 250 милиона евро нов рисков капитал за стартиращи компании.
  • Щефан Хартунг, председател на Управителния съвет: “С нашата „Стратегия 2030“ си поставяме амбициозни цели, които ще ни дадат ориентация във времена на глобални турбуленции.”
  • Маркус Форшнер, финансов  директор: “Бош си осигурява финансова свобода, като действа рано в несигурни времена.”

Щутгарт и Ренинген, Германия – Група Бош продължава с амбициозната си „Стратегия 2030“ за укрепване на конкурентните си позиции, въпреки че миналата година пазарната среда беше сериозна спирачка за ръста: с 90,3 милиарда евро през 2024 доставчикът на технологии и услуги генерира с 1,4% по-малко приходи от продажби в сравнение с предходната година, или с 0,5% по-малко след корекция на ефекта от курсовите разлики. Печалбата от оперативната дейност преди лихви и данъци (EBIT) е 3,5%. При представянето на годишния отчет на компанията Щефан Хартунг, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH, каза: “През 2024 година постигнахме важен напредък в разходите, структурите и портфолиото. Придържаме се към амбициозните си цели, за да продължим да растем и да укрепваме финансовата си независимост. Нашата „Стратегия 2030“ ни дава необходимата ориентация, особено във времена на глобални турбуленции, за да се превърнем в един от тримата най-големи доставчици на основните ни пазари най-късно до пет години.”

Корпоративната стратегия се отразява и във финансовите цели на Бош: при нормален темп на инфлация между 2 и 3% Бош се стреми да постигне годишен растеж средно между 6 и 8% до 2030. През първото тримесечие на 2025 компанията увеличи приходите си от продажби с 4% в сравнение с предходната година. Група Бош си поставя за цел печалба от 7% през 2026. Хартунг смята, че това е изключително предизвикателна задача с оглед на глобалните катаклизми и най-вече значително по-силната конкуренция от Азия: „Ще продължим да работим интензивно върху разходите и структурите и ще се съсредоточим върху печелившите бизнес области.“ С цел укрепване на конкурентоспособността Бош вече обяви структурни корекции и съкращения на работни места в различни области. Компанията е във връзка с представители на служителите и ги призовава да постигнат бързо споразумение и да започнат процеса на имплементиране. „Само тогава ще можем да се възползваме от възможностите в динамичната пазарна среда, особено от тези, които изникват внезапно. Вече не можем да си позволим забавяния, тъй като това би отслабило допълнително конкурентните ни позиции.“ Като цяло Бош смята, че броят на работните места в компанията ще продължи да намалява, особено в Германия и Европа.

Бум на иновациите: 250 милиона евро инвестиции в стартиращи компании

Бош разчита на силните си страни, за да излезе успешно от настоящата трансформация на пазарите и технологиите: „Като световен технологичен лидер ние ще заложим смело и изцяло на силните си страни, например високото ни ниво на иновативност“, обясни Хартунг. „Това ще ни отвори множество бъдещи възможности, дори и в неблагоприятна среда.“ Само миналата година Бош регистрира над 6 700 патента, което я прави една от 100-те най-иновативни компании в света според анализаторите Clarivate. Бош смята и колаборацията си със стартиращи компании за основен импулс за растеж. Като един от най-големите инвеститори на корпоративен рисков капитал в Европа, Група Бош обяви нов фонд за рисков капитал: дъщерното дружество Bosch Ventures предоставя около 250 милиона евро. „От една страна, инвестициите в стартиращи компании насърчават технологичния прогрес в бизнеса и обществото, а от друга, тази колаборация е от полза и за нашите дивизии“, така председателят на Бош обясни продължаващото високо ниво на ангажираност на компанията с рисков капитал. „Иновациите също така са важни двигатели на икономическия растеж на една страна.“

Устойчивост: нови цели за CO2 въпреки глобалните икономически сътресения

В политически план, Бош, както и цялата индустрия, наблюдава как световният ред се разпада. „В момента преживяваме големи сътресения в бизнес средата, а в световен мащаб свободната търговия е под огромен натиск“, каза Хартунг. Визирайки новото правителство в Германия, Хартунг подчерта, че новите дългове не освобождават никого от задължението да пести там, където е възможно. „Финансовите пакети от милиарди евро трябва да се инвестират целево в планираните реформи“, заяви той. Група Бош подчерта убеждението си, че въпреки всички глобални турбуленции, действията в областта на климата не трябва да се губят от поглед и обяви нови цели от Обхват 3. Хартунг обясни, че целта е да се намалят още повече въглеродните емисии извън пряката сфера на влияние на Бош до 2030 - например тези от продуктовата употреба. Дотогава Група Бош иска да удвои целта си за намаляване на CO2 от 15 на 30% в сравнение с 2018.[1]. „Изменението на климата няма да изчезне само защото световната икономика в момента трябва да се справя с други предизвикателства“, посочи Хартунг. „Устойчивостта остава приоритет за Бош.“

Бизнесът през 2025: възможности за растеж въпреки несигурността

Предвид нестабилното развитие на световната търговия, Бош смята, че перспективите за текущата година са изпълнени с несигурност. Последиците от допълнителните тарифи и евентуалните икономически ефекти от европейските и германските инвестиции в инфраструктура също затрудняват оценката. За текущата година Бош все още очаква умерен растеж на световната икономика от 2,2 до 2,7%. „Трябва да работим още по-усилено, за да поддържаме конкурентни разходи, и ще развиваме стратегията си за растеж чрез инвестиции, иновации и придобивания“, заяви Маркус Форшнер, член на Управителния съвет и главен финансов директор на Robert Bosch GmbH. „Ще продължим да разширяваме успешната си стратегия за регионализация. Близостта до клиентите е и ще остане важна за нас.“ Тази година Бош се стреми към органичен ръст на приходите от продажби с между 1 и 3%, въпреки че бизнес средата ще остане трудна със слаби основни пазари. Очаква се маржът на EBIT от оперативна дейност да се подобри значително в сравнение с 2024 г., макар че печалбата отново ще бъде повлияна от високите първоначални инвестиции в технологии с бъдещо значение и структурните корекции. Според Форшнер, ако планираното придобиване на части от бизнеса на Johnson Controls и Hitachi бъде завършено до средата на годината, общите продажби през 2025 би трябвало да са с 1 до 2% по-високи. Първата пълна консолидация ще се осъществи през финансовата 2026 година.

Mobility: иновации в софтуера и водорода

В бизнес сектор „Mobility“ Бош очаква развитието на електромобилността, водорода и софтуерно дефинираните автомобили да бъде основен стимул за растеж. „Бъдещето на мобилността ще се определя от софтуера – и ние искаме да останем водещ партньор на автомобилните производители“, каза Хартунг. Неотдавна на търговското изложение Auto Shanghai Бош представи цяла гама от иновации, включително модулна система в помощ на водача в три варианта – за базовия, средния и премиум сегмента – и кокпит компютър с функции на изкуствения интелект. Тази година Бош започва производство в областта на електромобилността с още 50 проекта, предимно в Европа и Китай. „Важна технология на бъдещето е водородният двигател“, заяви Хартунг. „Това задвижване не отделя CO2 локално и е особено подходящо за тежки камиони с висока проходимост и мощни строителни и селскостопански машини.“ На Панаира в Хановер Бош представи за първи път Hybrion стековете, които формират сърцето на електролизните инсталации за производство на водород. Компанията очаква да генерира продажби за милиарди на този пазар до 2030 г.

Потребителски стоки: свързаност и батерии за по-голямо удобство

Бош очаква новите изисквания на клиентите да осигурят важни възможности за растеж за бизнеса с потребителски стоки дори в условията на влошен икономически климат. При електроинструментите фокусът е върху разширяването на гамата от акумулаторни устройства. Програмата за бизнес клиенти, например за електротехниците, вече включва и безжични хидравлични инструменти. „През 2024 Бош значително увеличи броя на новите продукти, пуснати на пазара “, сподели Хартунг. „През тази година планираме значително да ускорим разширяването на гамата ни от електроинструменти с около 90 нови продукта на пазара.“ Освен това Бош възприема и новия стандарт за свързване на домакинските уреди Matter: БСХ Домакински уреди пуска тази година на пазара хладилник с фризер, който е първият домакински уред, съвместим с Matter. Той позволява бърза, лесна и сигурна свързаност между различните производители. „За да обслужваме по-добре регионалното търсене, в момента пускаме в експлоатация първия си завод за домакински уреди на африканския континент“, каза Хартунг. Бош ще произвежда до 350 000 фурни годишно за клиенти в Африка и Близкия изток в новия завод в Египет.

Индустриална техника: софтуерен импулс за производството

В бизнес сектор „Индустриална техника“ Бош очаква поръчките да се стабилизират и следва целта си до началото на следващото десетилетие да постигне приходи от продажби от около 1 милиард евро само със софтуер и софтуерно-базирани услуги. Стъпка към осъществяването на тази цел е обширната гама от дигитални услуги, като например Hydraulic Hub, който опростява и ускорява обслужването и поддръжката на индустриални хидравлични продукти, като по този начин увеличава експлоатационната готовност на машините. „Ние също така продължаваме усилено да разработваме софтуер за индустриалните технологии“, съобщи Хартунг. „Клиентите ни се възползват от факта, че продаваме от потребител на потребител и използваме експертизата от собственото ни производство.“ Освен това, в бъдеще фабричната автоматизация за развиващи се области като производството на батерии, полупроводници и потребителски стоки ще се превърне в допълнителен фокус. Bosch Rexroth наскоро представи множество иновации за енергийния преход на Панаира в Хановер – например за електрификация на индустриални и мобилни приложения.

Енергийна и сградна техника: разширяване на ОВК бизнеса

В сектора „Енергийна и сградна техника“ Бош очаква планираното придобиване на бизнеса с отопление, вентилация и климатизация (ОВК) на Johnson Controls и Hitachi да доведе до значителен растеж. „Искаме да бъдем сред световните лидери в технологиите за отопление и климатизация“, каза Хартунг във връзка с придобиването, което се очаква да приключи до средата на годината. „Очакваме силен растеж от придобиването, особено в Северна Америка и Индия.“ Ръстът ще бъде стимулиран и от новите хибридни системи с термопомпи (отопление „всичко в едно“), които Бош представи за първи път на индустриалния панаир ISH. Те могат да работят като самостоятелни газови или маслени кондензни котли или да се комбинират с външен модул на термопомпа. Дори могат и да се преобразуват за работа само с електрозахранване. В строителните технологии по-силният фокус на Бош върху бизнеса с интегратори дава плодове, докато по-ранните придобивания укрепват бизнеса с автоматизация. Ключов лост за растеж във всички тези области е използването на изкуствения интелект: например, решението Wildfire Detection позволява ранно откриване на горски пожари. Димните газове се засичат от газови сензори, които използват алгоритми с изкуствен интелект, за да ги докладват на службите за спешна помощ и да им предоставят информация, събрана от дрон.

Бизнесът през 2024: значителни инвестиции в бъдещето, положителен свободен паричен поток

През 2024 Бош генерира положителен свободен паричен поток от 0,9 милиарда евро (през 2023 - 2,2 милиарда евро) и постигна целта си от 1% от приходите от продажби, въпреки по-ниската печалба преди лихви и данъци. „Консервативната финансова политика на Група Бош осигурява финансова гъвкавост и ни позволява да правим големи придобивания и значителни инвестиции“, заяви Форшнер. Само през последните пет години Групата е инвестирала общо около 57 милиарда евро в области с бъдещо значение, за да разшири лидерството си в иновациите. През 2024 разходите за научноизследователска и развойна дейност възлизат на 7,8 милиарда евро (2023 г. - 7,3 милиарда евро). Коефициентът на научноизследователската и развойна дейност запази високото си ниво с 8,6% (2023 г. - 8,0%). Капиталовите разходи леко намаляха на годишна база до 5,1 милиарда евро (2023 г. - 5,5 милиарда евро). Ликвидността според консолидирания отчет за паричните потоци възлиза на 8,2 милиарда евро (2023 г. - 7,4 милиарда евро). Делът на собствения капитал от 44,3% (2023 - 44,2%) подчертава финансовата стабилност на Бош.

Бизнесът през 2024: Развитие по бизнес сектори

Всички бизнес сектори усетиха ефекта от слабото развитие на основните си пазари. В светлината на глобалния спад в автомобилното производство, приходите от продажби в бизнес сектор „Mobility“ са 55,8 милиарда евро, което е с 0,7% под предходната година – без ефекта от курсовите разлики обаче приходите от продажби отбелязват ръст с 0,2%. Маржът на печалбата от оперативна дейност преди лихви и данъци (EBIT) е 3,8% (през 2023 - 4,4%). Бизнес сектор „Индустриална техника“ регистрира продажби от 6,4 милиарда евро - намаление с 13,0% или 12,5% след корекция на ефекта от валутните курсове. Ключова роля за това изигра по-стръмният от очаквания спад в строителния и машиностроителния сектор на основните пазари в Европа, Северна Америка и Китай. Маржът на EBIT достигна 1,2% (през 2023 - 9,1%). Бизнес сектор „Потребителски стоки“ увеличи приходите си от продажби с 1,6% до 20,3 милиарда евро, което съответства на ръст от 2,9% след корекция на ефекта от курсовите разлики. Маржът на печалбата преди лихви и данъци (EBIT) е 3,5% (през 2023 - 4,5%). В бизнес сектор „Енергийна и сградна техника“ приходите от продажби намаляха с 2,7% на годишна база до 7,5 милиарда евро. След корекция на влиянието на валутните курсове намалението е с 2,6%. Основната причина за това е спадът на пазара в европейския бизнес с отопление. Маржът на печалбата преди лихви и данъци е 4,9% (през 2023 - 9%).

Бизнесът през 2024: развитие по региони

Бош усети най-осезаемо слабостта на основните си пазари в Европа. Докато приходите от продажби в този регион намаляха с 4,9% (4,6% след корекция на ефекта от курсовите разлики) до 44,5 милиарда евро, компанията отчете ръст в останалите региони на света: в Северна и Южна Америка с 4,8% (5,7% след корекция на курсовите разлики) до 17,8 милиарда евро, а в Азиатско-тихоокеанския регион с 0,7% (2,8% след корекция на ефекта от курсовите разлики) до 28 милиарда евро.

Бизнесът през 2024: развитие на персонала

Към края на 2024 г. в Група Бош работят 417 859 служители по целия свят (2023 – 429 416). Общият брой на служителите е спаднал с 2,7% - те са с 11 557 по-малко, отколкото през предходната година.

Източник: Bosch

Най-здравият автомобил?