Технологичен гигант използва AI, за да прави колите по-умни
AI вече присъства във всеки един продукт на технологичната компания Бош или участва в производството му. На CES 2025 в Лас Вегас Бош представя продукти и решения, които правят живота на хората по-безопасен, по-ефективен и по-удобен благодарение на софтуера и AI.
Да вземем за пример пътищата: Бош отдавна се възприема като компания, предоставяща софтуер за мобилността. Наскоро бе програмирана нова функция, която позволява на колите да спират плавно и без сътресения. Това е улеснение за шофьорите в бавно движещия се трафик, както и за пътници с „морска болест“. „Никой не разбира изискванията и нуждите на автомобилната индустрия така задълбочено, както Бош“, сподели Пол Томас, президент на Бош за Северна Америка, на CES 2025. „С експертизата ни в софтуера за мобилността ние сме идеалният партньор за големите световни технологични играчи.“ В края на краищата софтуерът ще промени не само начина, по който използваме и усещаме автомобилите, но и начина, по който ги разработваме. В ерата на софтуерно дефинираната мобилност програмистите на Бош подхождат към автомобилите от софтуерна гледна точка. Те разработват технологии и решения за нови централизирани архитектури, които безпроблемно управляват всички взаимодействия между автомобилната електроника и облака. Това ще бъде от съществено значение в бъдеще, когато колите ще могат лесно и удобно да изтеглят нови функции за области като инфотейнмънт или помощ на водача по въздуха.
За Бош AI играе важна роля в асистираното и автоматизирано шофиране от години. Мултифункционалната камера MPC3 е в серийно производство от 2019, като поставя нови стандарти. Тази камера може надеждно да разпознава обекти и хора, както и да прави разлика между пътя и външния край на пътното платно, като поддържа безопасно автомобила в лентата. Камерата съчетава конвенционални алгоритми за обработка на изображенията с AI методи за пълно разбиране на това, което се записва. „С мултифункционалната ни камера, базирана на AI, не само шофирането е по-спокойно, но и пътищата са по-безопасни за всички потребители“, заяви Томас. За да постигне това, Бош комбинира задълбочените си познания в областта на автомобилния инженеринг и експертния си опит в областта на изкуствения интелект с огромен набор от собствени сензорни данни. „Използваме AI, за да увеличим ефективността на системите ни за подпомагане на водача“, сподели Томас.
И още повече: Бош проучва как генеративният AI може да се използва за по-нататъшното усъвършенстване на функциите за автоматизирано шофиране. Очакванията са, че автомобилите ще могат да оценяват ситуациите и да реагират по съответния начин, като така безопасността на участниците в трафика ще се повиши. В бъдеще генеративният AI ще обучава по-бързо на функциите за автоматизирано шофиране, като по този начин ще намали тестовите километри, необходими за валидирането им. И чрез добавяне на условия като снежна покривка на пътя, генеративният AI ще може бързо да променя контекста на последователността на шофиране, записана от камерите и от радарите. С други думи, системите могат да бъдат обучени за сняг, без да се налага да чакат, докато снегът наистина падне - AI ще го направи сам.
AI намалява притесненията за пробега и създава нова защита срещу кражба за електрическите велосипеди
Чрез сливането на физическия и дигиталния свят софтуерът подобрява изживяването с е-колелата. В Лас Вегас Бош представя новата си система за защита срещу кражба Battery Lock. Тя осигурява допълнителна защита за батерията на електрическия велосипед: дигитално заключване чрез използване на смартфона на водача като ключ. AI намалява и притесненията за пробега: с базираната на AI функция Range Control водачите на електрически велосипеди, които тръгват на път, могат да определят нивото на заряд на батерията, с което ще стигнат до дестинацията си.
Смарт сензорите на Бош се превърнаха в неразделна част от ежедневието ни
Интелигентните сензори са още един пример за това как бързият ръст на иновациите, базирани на AI, променят начина, по който хората използват новите технологии. Тези малки компоненти имат голямо въздействие. Микроелектромеханичните сензори (MEMS), оборудвани със софтуер на Бош и AI, се срещат във всички сфери на ежедневието ни: в смартфоните, е-колелата, фитнес тракерите и в колите. Какво точно правят те? Преместват дисплеите от вертикално към хоризонтално положение, броят стъпките и управляват въздушните възглавници. Съвременните MEMS сензори дори са с интегриран микропроцесор и работят с независим софтуер.
Без тези сензори ежедневните функции, с които всички сме свикнали, изобщо не биха били възможни – например „събуждането“ на дисплея на смартфона или активирането на гласовия асистент с безжичните слушалки. Интелигентните сензори записват данни като ускорение, въртене и температура и използват софтуера на Бош, за да ги обработват директно в интегрирания микропроцесор. Това означава, че цялата им функционалност се съдържа в компактния корпус – Бош произвежда най-малкия сензор в света с размери само 0,8 x 1,2 мм - малко по-голям от песъчинка. Друго предимство е, че сензорите с интегриран микропроцесор черпят значително по-малко енергия от батерията на смартфона или смарт часовника. За функцията „събуждане“, например, сензорната система се нуждае само от собствения микропроцесор. Тъй като може да работи без централния компютър на устройството, това удължава времето за работа на батерията.