Идва ново поколение V8 двигатели от General Motors
![]()
General Motors подготвя шесто поколение small-block V8 двигатели, които според серия нови публикации ще се предлагат в два работни обема – 5,7 и 6,6 литра. Това би било най-сериозната еволюция на емблематичната V8 фамилия от години насам и може да промени както гамата пикапи на Chevrolet и GMC, така и бъдещето на Corvette.
Информацията идва от вътрешни източници, цитирани първо от GM Authority и разпространени от издания като Road & Track и Motor1. Според тях новият Gen 6 small-block V8 ще бъде разработен в две версии: по-малък 5,7-литров мотор, ориентиран към ефективност, и по-голям 6,6-литров вариант, фокусиран върху максимална мощност.
Официално GM потвърждава единствено, че работи по шесто поколение small-block V8, но отказва да коментира конкретни работни обеми и модели. Компанията вече обяви многомилионни инвестиции в производството на новия двигател – около 854 млн. долара за модернизация на няколко завода в САЩ, включително фабриката във Флинт, Мичиган.
Новата 5,7-литрова версия е логичният наследник на сегашния 5,3-литров EcoTec3 V8, който се използва в пикапи като Chevrolet Silverado 1500 и SUV модели като Tahoe и Suburban. Тя ще бъде насочена към по-нисък разход и по-добри емисии, като GM вече обещава „повече мощност без компромис в ефективността“ и говори за нови решения в горивните процеси и управлението на топлината. В момента 5,3-литровият мотор предлага около 355 к.с. и 383 Нм, а по-големият 6,2-литров достига 420 к.с. и 460 Нм – очакванията са новите агрегати да надхвърлят тези стойности, без това да е официално потвърдено.
По-интересен за феновете е 6,6-литровият вариант. Той се очертава като „горещата“ версия в гамата – насочена към спортни модели и най-мощните версии на пикапите. Според Road & Track и източници, цитирани в социални мрежи, именно този мотор може да застане зад гърба на бъдещата версия Corvette Grand Sport от поколение C8, както и да се появи в Corvette Stingray и хибридната Corvette E-Ray.
С идването на Gen 6 GM се готви постепенно да пенсионира част от сегашните Gen 5 мотори – 5,3-литровия L84, 6,2-литровия L87, 6,6-литровия L8T за тежките пикапи, както и 6,2-литровите LT2 и LT4, които стоят зад Corvette Stingray, Camaro и други модели. Така новото поколение small-block би трябвало да обедини в една гама това, което днес се покрива от няколко отделни V8 семейства.
Исторически small-block V8 на Chevrolet е един от най-важните бензинови двигатели в автомобилния свят – от 1955 г. насам са произведени над 100 милиона бройки в различни поколения, а LS/Gen 3-5 фамилията е в производство от 1997 г. и продължава да се използва в пикапи, SUV модели, спортни автомобили и дори в морски и индустриални приложения. Новият Gen 6 запазва архитектурата с разпределителен вал в блока (OHV/pushrod) и 90-градусов V-образен 8-цилиндров дизайн, което го отличава от по-модерните DOHC „Gemini“ мотори LT6 и LT7 в Corvette Z06 и ZR1, които формално са small-block, но GM ги разглежда като отделна инженерна програма.

