The Last Overland: от Сингапур до Лондон с 1955 Land Rover Series I


29 Nov 2019

Срещаме се с екипа на експедицията в новия комплекс на Moto-Pfohe на “Околовръстен път” №483. В средата на шоурума има нещо голямо и ръбато, под червено покривало. Отяво стои чисто нов RR Sport SVR с 575 коня за 300 хил. лв., а отдясно – най-новото LR Discovery. Покривалото пада и под него изгрява „Най-добрата кола на света”, от която капе масло. Така я определя супер лъчезарният и с класическо британско чувство за хумор Алекс Бискоби, основна фигура в групата от 10-има приключенци, решили да прекарат около 4 месеца на път с 64-годишен Land Rover.

„Нищо, че понякога отказва да работи. И че веднъж ни падна задната гума. При което изгубихме и спирачките…”

64-годишen Land Rover Series I, кръстен ‘Oxford’. Това е един от двата автомобила, участвали в епичната експедиция от 1955-та ‘Oxford and Cambridge Far Eastern Expedition’. Тогава двете машини и екипажа от 6 човека, покриват 29 хил. км за 6 месеца и 6 дни, влизайки в историята, като първите шофирали от Лондон до Сингапур. Невероятно постижение, имайки предвид и условията, пътищата и техниката по онова време.

Днес, 64 години по-късно Алкес, заедно с Тим Селър от оригиналната експедиция, който сега е на 87, неговият внук Нат Джордж, още шестима и ексцентришчният Адам Бенет, който е реставрирал колата, повтарят приключението, но в обратна посока – старт в Сингапур на 25 август и финал в Лондон, на 14 декември. Този път мисията е кръстена с еднозначното ‘The Last Overland Expedition’ и, за наше щастие, минава и през България. Картата може да видите тук в текста, като синята линия е на оригиналния маршрут от 55-та, а червената – на този по който „се прибират” Алекс, Тим и компания. Тим, между другото, е супер известен във Великобритания и е написал книгата за оригиналната експедиция 'The First Overland', издадена за пръв път през 1957-ма година и продължаваща да се печата и до днес.

Кой е Адам Бенет? Фанатик на тема Land Rover от Йоркшир, който успява да издири местонахождението на затрития до 2017-та ‘Oxford’. Бенет открива возилото на остров „Света Елена” в южната част на Атлантическия океан, където бил използван за… курник. Година и няколко десетки хиляди паунда по-късно, легендарният Land Rover Series I е възстановен, но – както може да видите и от снимките – до не перфектно състояние, умишлено. Возилото получава оригиналния си регистрационен номер SNX 891, минава техническия преглед от първия път, като екстериорът и интериорът остават до голяма степен в оригинален вид. А какво е станало с ‘Cambridge’, другият Land Rover?. „Вероятно е в някоя канавка в Иран”, казва Алекс.

Колата мирише на бензин и масло. Няма серво, свалянето на предавки се извършва с двойно амбриране (попитайте бащите си, ако не знаете какво е това), покривът тече, колани няма. „Максималната скорост е 100 км/ч, но по нанадолнище”, казва Алекс. „Защо го правим? Адам Бенет похарчи цяло състояние за автомобила и организацията, намери няколко достатъчно глупави хора, да се съгласят да я карат. Така, че защо не?”.

Днес, 29.11.2019, конвоят на ‘The Last Overland’ потегля от София към Сърбия, Унгария, Австрия, Германия и Белгия, за да финишира в Лондон на 14-ти декември. Там домакините са организирали по случая на края на това епично приключение, ‘The Last Overland: UK Arrival Party!’, за което има обявено събитие и за което се продават билети. И на което ще присъстват над 200 машини Land Rover. Яко.

Текст: Иван Монев

Сбогом V10!