Cummins направи 14,3-литров двутактов дизел с 4 цилиндъра, 8 бутала и 1000 коня


06 авг 2020

Не, нямаме грешка в заглавието – буталата са 8 на брой, а цилиндрите са точно 4, защото първите споделят общ цилиндър. Обясняваме малко по-надолу.

Въпросният мега агрегат се казва Advanced Combat Engine (ACE), като ‘Combat’ не е случайно, защото този мотор е разработен именно за армията. И по-точно за американската армия, която сключи договор на стойност 47,4 млн. долара, именно за доставка на ACE мотори (има и с по-малък работен обем). Дело е на Cummins и още една друга фирма, чието име вероятно не сте чували досега - Achates Power.

Advanced Combat Engine e със срещуположни бутала, но не бъркайте тази концепция с „плоските“ мотори или боксерите. Тук имате 8 бутала, които се движат в на практика 4 цилиндъра – всеки чифт бутала ползват един цилиндър…, секунда-две да го осмислите, като те почти се допират в горната си мъртва точка. Просто, нали?

Тоест, имате два колянови вала, от двете външни страни на машината, въртящи общ маховик, чрез зъбни колела. Тази концепция се нарича Opposed-Piston (OP) и далеч не е нова, даже хич. Съществува от 1882-ра, под формата на двигатели за кораби и самолети. През Втората световна например е имало самолети Junkers с такива двигатели, както и украински танкове Храков.

Сложно? На теория не е, още повече, че тук нямате клапани и разпределителни валове. Най-добре е да гледате видеото, което сме вградили тук – то е за 3-цилиндровия 2,7-литров вариант, но принципът на работа е абсолютно същия. Агрегатът е двутактов, като пълненето става чрез механичен компресор тип ‘roots’ и две турбини Holset HE500.

Резултатът е мощност от 1000 к.с., които може би не ви звучат впечатляващо постижение, при обем от 14,3-литра. Това прави около 70 к.с./литър, но интересното е, че тези 1000 коня се постигат при 2600 об/мин – тадааам! А надеждността на мотора няма смисъл да подлагаме на съмнение, все пак говорим за машина предназначена да работи на бойното поле.

Какви обаче са предимствата на OP технологията? Cummins дават за пример друг техен двигател, който се използва отдавна в машини на армията, и който ще продължи да се ползва – агрегата с код V903. Той е 4-тактов V8 с обем 14,8 литра и мощност от 750 к.с.

Тоест, ACE мотора е с 250 коня по-мощен при малко по-малък работен обем. Всъщност, официалната статистика на производителя е, че Advanced Combat Engine предлага 50% повече мощност при 30% по-малък обем и 25% повече икономия на гориво, което също е важно, когато около теб летят шрапнели.

Друго предимство на OP конструкцията е кубичната форма на двигателя, която го прави лесен за интегриране в различни машини – верижни бронетранспортьори и други. Засега най-голямата версия на ACE е именно тази с 1000 коня, но от Cummins казват, че работят и по 6-цилиндров… 12-бутален дериват с цел 1500 к.с., за задвижване на танкове. Интересно, нали?

Текст: Иван Монев

Коментари
  • НМД

    НМД
    07 авг 2020 - отговори

    Що за чудо е това украински танк Храков. През ВСВ няма такава държава
  • Нъ

    Нъ
    08 авг 2020 - отговори

    Герб. Не така. Руски Ямз се казва двутактовия двигател.
Коментирай

Sending ...