Мистерията около изчезналия McLaren F1, притежаван от мексикански наркобос


21 Dec 2020

Обикновено, когато става въпрос за толкова рядък автомобил - произведени едва 106 екземпляра, които днес вървят по 10-15 млн. евро - определени хора знаят къде се намират всички тези коли. Тези хора са или от McLaren или са такива, които са си заслужили реномето на специалисти по модела и към които бихте се обърнали, ако решите, че е добра идея да преведете 30-ина млн. лв. на някой, който в замяна да ви прати камионче с натоварен на него употребяван автомобил. Случаят с този McLaren F1 с номер на шасито SA9AB5AC151048039 обаче е обвит в мистерия и в момента никой не знае къде се намира този автомобил. Или, по-точно написано, никой от много малко знаещите не е разкрил съдбата и актуалното местонахождение на автомобила.

Историята на шаси #39 започва с неговото производство към края на 1995-та, като точно този McLaren F1 е бил предназначен за Рон Денис, шефът на McLaren и огромна фигура в автомобилния бранш. Имало обаче един проблем – колата била боядисана в ‘Brazilian Brown Metallic’, а интериорът бил червен. Джантите пък били златисти, но не сме сигурни дали не са получили този цвят на по-късен етап.

Както се вижда и от снимките, шаси №29 определено не бил най-красивия екземпляр, „ужасен“, според Лиза Денис, съпругата му, която явно е оказала влияние над Рон да не придобива „тази грозна кола“. Вместо нея, британецът изчакал производството на одобреното от спътницата му в живота шаси №50, боядисано в ‘Magnesium Silver’. Кафявият F1 не останал безстопанствен, бил продаден на британец, който карал колата не особено дълго, през което време шаси #39 все още се продавало и от компанията. Докато през 1997-ма не е купена от мексикански гражданин и откарана в Мексико. Именно оттук започва разгръщането на мистерията.

Колата носила оригиналните британски регистрационни табели P440 XPJ, като официално не е минавала мексиканската граница. Говори се, че неин купувач е мъж на име Умберто Охера, един от най-близките по онова време хора на Хоакин Арчивалдо Гусман Лоера, известен като „Ел Чапо“. Вторият е считан за един от най-влиятелните наркотрафиканти на всички времена и е оглавявал картела Синалола в Мексико, където е и засичан автомобила.

Как е влязъл в страната незабелязано? Ами, щом г-н Охера е успял да прекара 220 тона кокаин за 330 млн. долара „незабелязано“, най-вероятно не е бил особено затруднен с логистиката на тежащия над 180 пъти по-малко McLaren F1.

През същата 1997-ма обаче Умберто Охера е убит, а колата е скрита някъде в покрайнините на Синалола. Или поне това е най-правдоподобният сух, разказан и от Ед Болиан (VINwiki), във видеото, което прилагаме тук. Имало обаче проблем – липсвал ключът от колата, а неговото местонахождение явно било известно само на Охера.

Говори се, че през 2004-та членове на семейството на Умберто Охера се свързали с McLaren с молба за изработката на нов ключ за шаси #39, на която молба получили категоричен отказ. Не е ясно дали роднините на бившия собственик са представили документи или не, но се говори, че те са направили повторно запитване към британците, които този път им отговорили, че биха помогнали срещу сума от около 220 хил. долара (или паунда, без особено значение). Адски много пари, още повече че по онова време е можело да се намери McLaren F1 за около половин милион долара, без пари на фона на днешните цени.

Мистерията става още по-сериозна, след като регистрационният номер P440 XPJ изведнъж се появява на автомобил във Великобритания – жълт McLaren F1 GTR с шаси #06R (от едва 9), собственост на… Дейвид Кларк. Същият Дейвид Кларк, който е бил директор на продажбите на McLaren, който в момента притежава два F1 (въпросния GTR и един LM, един от едва 6...) и който е един от онези гора, споменати в началото, към който е редно да се обърнете, ако решите да си купите такава кола.

Оттук спекулациите продължават. Някой твърдят, че шаси #39 е продадено в Мексико (града) и е пребоядисан в черно. Други пък казват, че колата е напуснала територията на Мексико и в момента е притежание на неизвестен милионер, който я държи под ключ. Не е изключено този човек да е и г-н Кларк, чиито жълт F1 GTR регулярно показва табелата P440 XPJ на исторически автомобилни събития, като „Фестивала на скоростта в Гудууд“ например.

Истината обаче е, че следите на шаси #39 изчезват някъде в Мексико, както и че истинската история на тази кола, най-вече актуалното и местоположение, е известно на малцина.

Първородната Godzilla!