Singer ACS e Porsche 911 за бърз офроуд. Мощно е 450 коня и струва над 1 милион…
Singer ACS, като инициалите идва от ‘All-terrain Competition Study’, което не се нуждае от обяснение. А причината за съществуването на тази уникална - наистина, все още е само една при това не съвсем готова -, е желание на клиент.
Лоялен клиент на Singer, което означава, че човекът с неназовано име си е купил най-малко два автомобила-мечти от Роб Дикинсън, но явно е дошъл момента, в който въпросният господин е поискал нещо доста по-различно. Нещо в духа на седемдесетарското Porsche 911 SC Safari и 959 Safari, което побеждава в супер тежкото рали „Париж-Дакар“ през 80-те, но с педантичното внимание към детайла на Singer.
Но понеже Singer Vehicle Design могат да изпипват нещата до микрон, но не и да правят офроуд машини, калифорнийците пренасочват искането на човека към британците от Tuthill Porsche. Ако не сте ги чували просто може да кликнете на оранжевото им име тук и да се потопите в още един свят на автомобилни мечти. Казано по-накратко, Singer ACS е единична бройка по желание на автомобилен ентусиаст, разработва от Singer и Tuthill Porsche.
Колата е базирана на 1990 Porsche 964, само дето няма почти нищо общо с оригинала. Всичко е изпълнено в духа на професионалния рали спорт – тоест, всичко да е максимално здраво и максимално лесно за обслужване/смяна, макар че относително компактните размери на това Porsche, плюс многото части, вероятно не го правят от най-лесните за механична работа.
Всички панели са карбонови, за да бъде максимално леко. Измислени са така, че да могат да се сменят лесно с нови (това не е фибростъкло, представете си цените само…), а предната и задната секция се отварят цели, черупки на панти, които могат и да се демонтират тотално. Окачването е уникално за ACS, с двойни A-рамена и общо 8 комплекта амортисьори с пружини. Двойните елементи във всеки край не са толкова за по-добра работа, колкото за… резерва – когато ударите камък със 170 км/ч и единият откаже, продължавате на втория.
От снимките може и да не личи, но ходът на окачването е сериозен – 26,5 см, в които четирите BF Goodrich All-terrain T/A 225/75 R16 да намират оптималното сцепление. Заедно с кованите алуминиеви джанти се въртят стоманени спирачни дискове, защото керамиката не се разбира с бързите камъни, а апаратите са монолитни 4-бутални. Има и хидравлична ръчна.
Против вредните камъни е положена и сериозна защита на шасито и задвижването – целият под на колата е покрит с алуминиеви платна с дебелина 5 мм, изработени от сплав тип 5083 (поздрави на всички маниаци на тема сплави и планински велосипеди).
Самото задвижване е и на двете колела. Tuthill Porsche казват, че и то е разработено специално за този екземпляр, като не уточняват какъв точно тип е и как работи. Предвид дейността на британците обаче, не се съмняваме, че ще е добро. Скоростната кутия засега е 5-степенна секвенциална, позволяваща смяна както от волана, така и от лост, но в последствие може да бъде сменена със 6-степенна. Решението ще бъде взето след известни километри тестове, като допълнителната предавка ще качи и максималната скорост.
Двигателят? Вероятно страхотен. Той е с обем 3,6-литра, две турбини и мощност от 450 к.с., макар че тя може да варира в зависимост от надпреварата, в която собственикът ще се впуска. Максималният въртящ момент с актуалните настройки е 570 Нм, а охлаждането е въздушно. Интересно е обаче, че има и допълнителен маслен топлообменник (разбирайте радиатор), който се охлажда чрез водна система с радиатор в предната част на автомобила. Тоест, чисто технически, това Porsche е с въздушно/маслено/водно охлаждане.
Вътре? Семпъл състезателно-луксозен салон, одобрени от FIA седалки и предпазна клетка и… резервна гума зад седалките. Има и още една в предната част, за всеки случай. Добре е да имате още две гуми, когато карате в „Баха 1000“ и „Дакар“, а това е много вероятно да се случи, предвид намеренията на клиента.
За щастие той (явно) не само ентусиаст с адски много пари, искащ нещо супер различно, което да паркира пред клубовете, а машина, която да използва яко. Шефът на Tuthill Porsche, Ричард Тътхил (не е случайно) казва във видео за TopGear, че клиентът му е изпратил карта на местата, на които възнамерява да дава газ със своето Singer-Tuthill Porsche 964 All-terrain Competition Study, като „на картата бе почти целия свят“, казва той.
За целта машината се тества усилено на всякакви места и терени, Уелс, Мароко, Калифорния. Интересно е също, че в момента Tuthill Porsche работят и по втора кола, сходна с тази, но малко по-шосейна. Ричард казва, че пак ще може да минава отвсякъде, но ще е по-цивилизована на асфалта. Друг любопитен факт – собственикът няма нищо против и други да поръчат кола, като неговата. Което е доста щедро от негова страна, предвид това, че е дал над 1 милион паунда за този страхотен проект.
Нашето мнение? Колата е брутална, но не сме сигурни за някои елементи от дизайна, особено за тези две перки, стърчащи от предната броня. Те просто са си грозни. Какво мислите вие? Споделете мнението си, но първо може да кликнете на това също адски способно и бързо офроуд 911, Kalmar RS, дело на наш човек.