Lotus Exige Sport 420 Final Edition и компания са краят на една страхотна ера

  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 420 Final Edition Lotis Exige Sport 420 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 390 Final Edition Lotis Exige Sport 390 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 390 Final Edition Lotis Exige Sport 390 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 390 Final Edition Lotis Exige Sport 390 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 390 Final Edition Lotis Exige Sport 390 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 390 Final Edition Lotis Exige Sport 390 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 390 Final Edition Lotis Exige Sport 390 Final Edition
  • Lotis Exige Sport 390 Final Edition Lotis Exige Sport 390 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition
  • Lotis Elise Sport 240 Final Edition Lotis Elise Sport 240 Final Edition

12 Feb 2021

Lotus Cars. Страхотна марка със славна история, свързана с неповторимия Антъни Колин Брус Чапман (оттам и инициалите АCBC в емблемата), която започна да ни радва с Lotus Elise през далечната 1996-та. Пропускаме култовия Esprit и предходните модели, не защото не заслужават внимание, а защото трите нови модификации в настоящия материал, са свързани най-вече с Elise Mk1.

„Единичката“ бе революционна. Шаси от леки алуминиеви профили, които се лепяха и нитоваха, вместо заваряваха. Това осигуряваше още по-леки връзки и супер устойчивост на усукване. Панели от фибростъкло, маса значително под 1 тон и резултатът – една от най-яките и честни за каране спортни коли на планетата.

Оттогава изтече доста вода, няколко поколения Elise, появи се и екстремния Exige, а по-късно и по-GT модела Evora. Не трябва да пропускаме, че и Tesla базира първият си модел Roadster именно на Elise, както и че тексасците от Hennessey сътвориха чудовищния си Venom GT (7- литров V8 с близо 1500 коня и максимална скорост от над 427 км/ч). Кола, която носеше титлата „Най-бърз сериен автомобил в света“. Не забравяме и за бурните времена, когато Дани Бахар бе начело на компанията, но отново дърпаме ръчната и продължаваме по същество.

А именно, че Lotus е една от мноооого малкото компании, която все още произвежда супер леки и базови, като идея, спортни коли. Което обаче може би е на път да се промени, тъй като пазарът на същите е доста нишов, а времената – доста трудни за оцеляване. Това налага коопериране с други марки, в случая Lotus ще работи с Alpine, както и разширяване на гамата. И електрифициране.

Добре, изплюваме камъчето. Lotus представиха три нови модела (реално 5, защото два от тях имат и версии Cup), които са по-скоро модификации и които ще са последните от своя вид. Разгледайте и галерията, след като свършите с четенето, и се сбогувайте с Elise и Exige, след 25 и 21 години производство…

Lotus Exige Sport 420 Final Edition е най-екстремният шосеен автомобил тук. Колата тежи едва 1100 кг и се задвижва от 3,5-литров V6 с механичен компресор, генериращ 420 к.с. и 427 Нм. Динамиката е респектираща – 0-100 за 3,4 секунди и максимална скорост от 290 км/ч. За управлението само можем да предположим, че е остро, като макетно ножче. Пружините са Eibach, амортисьорите Nitron, спирачките са AP Racing. Гумите? С различен размер отпред и отзад - 215/45 R17 и 285/30 R18 Michelin Pilot Sport Cup. Електрониката? Не е много, има ЕSP с три режима Drive/Sport/Race.

Екстериорът няма да коментираме, за нас изглежда страхотно, а слонът продължава да бъде спартански. Има нов TFT панел за основните показания, както и карбонови седалки с алкантара. Видимият механизъм на 6-степенната скоростна кутия също е мега як.

Cup версията дори е означена, като ‘430’, заради мощността си, като тя ускорява от 0-100 км/ч за 3,3 секунди, с 0,1 по-бързо от шосейната ‘420-ка’, а максималната скорост е малко по-ниска, 280 км/ч, заради агресивната аеродинамика.

Lotus Exige Sport 390 Final Edition наследява 350-ката, като тук мощността е 390 к.с., въртящият момент е 420 Нм, ускорението от 0-100 км/ч е 3,7 секунди, а максималната скорост – 277 км/ч. Тук амортисьорите са Bilstein, a гумите са Michelin Pilot Sport 4 с размери 205/45 ZR17 отпред и 265/35 ZR18 отзад. Отбелязваме само основните разлики с най-мощния 420, за пълна информация, може да кликнете на картинките тук – те ще ви отведат директно в сайта на Lotus и конкретния модел.

Lotus Elise Sport 240 Final Edition определено е по-цивилизован за каране по пътя, но не по-малко емоционален модел. Тук имаме 1,8-литров компесорен редови 4-цилиндров агрегат, 240 к.с. и 244 Нм. Ускорението от 0-100 км/ч става за 4,5 секунди, а максималната скорост е 237 км/ч. Отпред спира с двубутални апарати AP Racing, а отзад с еднобутални машинки Brembo. Гумите са Yokohama Advan Sport v105 195/50 R16 отпред и 225/45 R17 отзад.

Още по-пистовата версията е с 10 коня отгоре и означена, като Elise Cup 240 Final Edition. Масата и е едва 931 кг, като по-агресивните спойлери натискат колата със 66 кг при 160 км/ч и със 155 кг при максималната скорост от 248 км/ч. Тук ускорението от 0-100 км/ч е 4,3 секунди.

Която и да изберете от всички, няма да сбъркате. Гамата е страхотна и ни е малко тъжно, че изпращаме тази глава от историята на Lotus в… историята. Марката ще се съсредоточи в разработката на бъдещите Type 131 и Evija и… ще видим какво ще представляват те. Разгледайте галерията и кликнете на снимките в текста за приятно прекарване и в сайта на британците.

Текст: Иван Монев

 

 

 

 

 

 

 

 

Много практичен и интересен!