Harley-Davidson Pan America е първият адвенчър боец на марката. Идва със 150 коня и 1250 кубика


23 Feb 2021

Harley-Davidson Pan America изглежда страхотно, поне според нас. Започваме директно с мнение, а моторът е много важен за марката, по две причини – първо, това е първият адвенчър байк на HD и второ, в клас, който се продава доста успешно. Тоест, залогът за американците е голям и не могат да си позволят да оплескат нещата. И по всичко изглежда, че няма, защото данните и детайлите на Pan America говорят, че това категорично е най-технологичния мотор на Harley и че се очертава да бъде и един от най-добрите адвенчър мотори на пазара, единствено не сме сигурни за задвижването с верига.

Двигателят е разработен от нулата и концепцията му е коренно различна от обичайната за Harley, която досега се базираше на дълъг ход на буталата. При новата машина той е двойно по-къс от хода на буталата на ‘Milwalkee-Eight’. Революционният агрегат се казва… Revolution® Max 1250, V2 разбира се, като името му издава работния обем. Снабден е и със система за променливо газоразпределение VVT, помагаща му да генерира оптимална мощност и въртящ момент. Показателите: 150 к.с. при 9000 об/мин и 127 Нм при 6750 об/мин.

Рамата също е с доста хитра и същевременно поста, като идея конструкция. Основната е от стоманени тръби, като тук двигателят също играе ролята на носещ елемент. Това позволява по-компактна схема и е често срещан похват. Интересното е, че имате още две парчета, предна спомагателна рама и задна спомагателна рама, който са хванати с болтове. Задната е от алуминиеви сплави, а предимството на завинтените секции е, че могат да се сменят лесно. И въобще да се сменят, което е важно при машина, която се предполага, че ще се кара извън пътя. Така шансът за непоправими щети по носещата конструкция намалява драстично, както и разходите за ремонт.

Масата е учудващо прилична, особено на фона на техниката, с която се предлага HD Pan America. Стандартната версия тежи 242 кг, а S-ката е 258 кг. За сравнение, бестселърът и еталон в класа на адвенчър моторите BMW R 1250 GS Adventure тежи 268 кг., а неговата не-Adventure спецификация е 249 кг., като там също имате 1250 кубика (136 к.с., 143 Нм).

Окачването е с обърната 47-милиметрова телескопична вилка Showa с очакваните възможности за настройване на предварителното натоварване, връщането и компресията. Отзад е един шок с пружина и съответните настройки. Опционално обаче (стандартно за Pan America Special) се предлага и система с полу-активно окачване, като тотална новост в света на моторите е възможността му за промяна на клиренса. Функционалността се казва ‘Adaptive Ride Height’ и спуска байка с 5 см в спряло положение. Статичният клиренс на базовото изпълнение е 210 мм, а височината на седалката е 869 мм.

Гуми и спирачки? Стандартно HD Pan America идва с Michelin Scorcher Adventure с размери отпред 120/70 R19 и отзад - 170/60 R17, а колелата могат да бъдат или лети или със стоманени спици, вторите вероятно са стандарт за Special-a. Няма компромис и при спирачките – Brembo моноблок 4-бутални радиални апарати отпред и 320-милиметрови дискове и отзад с едно бутало и 280-милиметров диск. ‘Cornering ABS’ системата е стандартна.

Електрониката? Всичко, което очаквате от върхов мотор. Освен споменатия ABS съобразяващ се с наклона на мотора и тракшън контрол, имате ‘Hill Hold Control’, система за следене на налягането в гумите и 6,8-инчов (17,3 см) цветен TFT сензорен екран. Той дава възможност за Bluetooth връзка със смартфон чрез приложение и показване на неговата навигация, провеждане на разговори и слушане на музика. Устройството пък може да зареждате от бородовия USB Type C извод. Имате и няколко режима на каране - Road, Rain и Sport, както и още четири за извън пътя, Off-Road, Off-Road Plus, Custom Off-Road и Custom Off-Road Plus. Има и още два абсолютно програмируеми режима, а ABS-ът позволява напълно изключване.

Пробегът? Harley казват, че резервоарът е с обем 21,2 литра и че средния разход е 4,9 л/100 км, което означава над 400 км с едно зареждане. При BMW има два варианта на обема, в зависимост от това дали е нормалния GS или GSA, съответно 20 или 30 литра. Този на Pan America обаче е достатъчен.

Дизайнът и функционалността също изглежда са премислени детайлно. Важните болтове за източване на течности например са прибрани, така че да не ги задерете в някой камък. Капачката на резервоара е позиционирана в предната му част, за да не се налага да махате чантата, а лостчето на спирачката за крака може да се регулира без инструменти. Естествено, след официалната поява ще получим и списък опциите, който вероятно ще бъде доста дълъг. А по-нататък ще се появи и по-малка версия с 975-кубиков мотор.

Цените? Още няма за България, но знаем, че във Великобритания базовото изпълнение ще започва от около 14 хил. паунда, което прави около 32 хил. лв. За сравнение, BMW R 1250 GS започва от малконад 34 хил., а Adventure изпълнението му - от почти 38. Чакаме официалните цени и мотора с огромно нетърпение!

Какво мислите за новия Harley-Davidson Pan America? „Супер готин!“ или пък „Много грозен!“ Дали има шансове срещу утвърдените модели на пазара?

Сбогом V10!