Harley-Davidson Pan America вече е в София. Цената започва от 35 хил. лв.


17 Oct 2021

Pan America е много различен мотоциклет от онези, с които сте свикнали да асоциирате Harley-Davidson. Това е първият байк на американците от ставащият все по-популярен адвенчър клас и определено е най-технологичният мотор на HD. И понеже това е и моя любим клас, чаках този модел с голямо любопитство. На живо също е впечатляващ. Посетих Harley-Davidson Sofia малко след, като разбрах, че Pan America е пристигнал, като за моя изненада се оказа, че в дилърството има не един, а два екземпляра, в стандартно изпълнение и в Special. На в галерията ще познаете втория най-лесно по колелата със спици.

Машините изглеждат солидни, като изработка. Конзолите при ръкохватките са осеяни с доста бутони, чиито ход и обратна връзка потвърждават впечатлението за качество. С тях извиквате всевъзможни настройки на цветния 6,8-инчов (17,3 см) TFT екран, който приема и тъч команди обаче и е стандартен и за двете версии. Успях дори да направя едно кръгче, но буквално само за минута, защото не се бях подготвил за каране. Това, което разбрах за тези 500 метра обаче, е че байкът (стандартната версия) е доста комфортен по отношение на позицията зад кормилото и най-вече окачването. Любопитно ми е да пробвам мотора за повече от 200 км, което ще стане при стабилизиране на времето, както и Special-а, при който окачването полу-активно. Системата се казва ‘Adaptive Ride Height’ и спуска байка с 5 см в спряло положение. Статичният клиренс на базовото изпълнение е 210 мм, а височината на седалката е 869 мм.

Ако избирам Pan America за мен, категорично бих взел Special-а, защото идва с неща, които смятам за задължителни при такъв тип байк. Като например защитата за ръцете, подгрев на ръкохватките и централната стойка. По-скъпят вариант идва и с още допълнителни неща, демпфер на кормилото, алуминиев защитен панел в долната част на двигателя, колела със спици, система за следене на налягането в гумите и други, които обаче могат да се поръчат допълнително за базовото изпълнение. Но не виждам смисъл, защото разликата в цената е 6 хил. лв. Стандартно специфициран Pan America се продава за точно 35 хил. лв., а Special-ът е точно 41 хил. Какво получавате за тези пари? Ето какво.

Двигателят е разработен от нулата и концепцията му е коренно различна от обичайната за Harley, която досега се базираше на дълъг ход на буталата. При новата машина той е двойно по-къс от хода на буталата на ‘Milwalkee-Eight’. Революционният агрегат се казва… Revolution® Max 1250, V2 разбира се, като името му издава работния обем. Снабден е и със система за променливо газоразпределение VVT, помагаща му да генерира оптимална мощност и въртящ момент. Показателите: 150 к.с. при 9000 об/мин и 127 Нм при 6750 об/мин.

Рамата също е с доста хитра и същевременно поста, като идея конструкция. Основната е от стоманени тръби, като тук двигателят също играе ролята на носещ елемент. Това позволява по-компактна схема и е често срещан похват. Интересното е, че имате още две парчета, предна спомагателна рама и задна спомагателна рама, който са хванати с болтове. Задната е от алуминиеви сплави, а предимството на завинтените секции е, че могат да се сменят лесно. И въобще да се сменят, което е важно при машина, която се предполага, че ще се кара извън пътя. Така шансът за непоправими щети по носещата конструкция намалява драстично, както и разходите за ремонт.

Масата е учудващо прилична, особено на фона на техниката, с която се предлага HD Pan America. Стандартната версия тежи 242 кг, а S-ката е 258 кг. За сравнение, бестселърът и еталон в класа на адвенчър моторите BMW R 1250 GS Adventure тежи 268 кг., а неговата не-Adventure спецификация е 249 кг., като там също имате 1250 кубика (136 к.с., 143 Нм).

Окачването е с обърната 47-милиметрова телескопична вилка Showa с очакваните възможности за настройване на предварителното натоварване, връщането и компресията. Отзад е един шок с пружина и съответните настройки. Опционално обаче (стандартно за Pan America Special) се предлага и вече споменатотс полу-активно окачване.

Гуми и спирачки? Стандартно HD Pan America идва с Michelin Scorcher Adventure с размери отпред 120/70 R19 и отзад - 170/60 R17, а колелата могат да бъдат или лети или със стоманени спици, вторите вероятно са стандарт за Special-a. Няма компромис и при спирачките – Brembo моноблок 4-бутални радиални апарати отпред и 320-милиметрови дискове и отзад с едно бутало и 280-милиметров диск. ‘Cornering ABS’ системата е стандартна.

Електрониката? Всичко, което очаквате от върхов мотор. Освен споменатия ABS съобразяващ се с наклона на мотора и тракшън контрол, имате ‘Hill Hold Control’, система за следене на налягането в гумите и 6,8-инчов (17,3 см) цветен TFT сензорен екран. Той дава възможност за Bluetooth връзка със смартфон чрез приложение и показване на неговата навигация, провеждане на разговори и слушане на музика. Устройството пък може да зареждате от бородовия USB Type C извод. Имате и няколко режима на каране - Road, Rain и Sport, както и още четири за извън пътя, Off-Road, Off-Road Plus, Custom Off-Road и Custom Off-Road Plus. Има и още два абсолютно програмируеми режима, а ABS-ът позволява напълно изключване. Пробегът? Harley казват, че резервоарът е с обем 21,2 литра и че средния разход е 4,9 л/100 км, което означава над 400 км с едно зареждане. При BMW има два варианта на обема, в зависимост от това дали е нормалния GS или GSA, съответно 20 или 30 литра. Този на Pan America обаче е достатъчен.

Дизайнът и функционалността също изглежда са премислени детайлно. Важните болтове за източване на течности например са прибрани, така че да не ги задерете в някой камък. Капачката на резервоара е позиционирана в предната му част, за да не се налага да махате чантата, а лостчето на спирачката за крака може да се регулира без инструменти.

Сбогом V10!