Skoda Fabia R5 на „Мегапорт Рейсинг“ дебютира на писта „Калояново“
Skoda Fabia е достъпен компактен хечбек, практичен за размерите си, икономичен, тих, евтин за обслужване и не особено бърз. Нейната R5 модификация обаче не отговаря на нито едно от тези определения, защото се произвежда от Skoda Motorsport с една единствена цел – да побеждава във WRC 2. За наше щастие и в България има такъв автомобил, с който отборът на „Мегапорт Рейсинг“ се и ще се състезава в Националния и Балканския рали шампионат, за родната ралиспринт титла, както пилотът Мирослав Ангелов и навигаторът му Георги Гаджев, имат сериозна амбиция и за старт в Световния шампионат, в ралито в Хърватска.
Първото официално представяне на автомобила, в движение и с новата му разцветка за сезон 2021, се състоя на писта „Дракон“, Калояново, където дори имахме страхотната възможност да заемем мястото на Георги и Мирослав да ни повози доста агресивно по трасето. Какво е усещането, както и силни кадри от представянето и тренировъчните обиколки, ще видите в специалното ни видео, което ще пуснем следващата седмица в нашия YouTube канал.
Във видеото ще видите и интервю с Петър Гьошев, доказано име в българския рали спорт и настоящ главният човек в MotorSport Academy, която отговаря и за стопанисването на състезателния автомобил на „Мегапорт Рейсинг“. Пепи споделя за плановете на тима, както и интересни факти за колата.
Която е Skoda Fabia R5 evo, като последната наставка в името означава, че е последната… еволюция на чистокръвния рали модел. Моделът се предлага от Skoda Motorsport от 2015-та, а ‘evo’ оптимизациите датират от съвсем скоро, от 2020. Под предния капак работи 1,6-литров 4-цилиндров бензинов двигател, които е базиран на серийния EA888, който обаче е с обем 1,8 литра. За да влезе в регулациите на FIA за WRC 2, агрегатът е намален на 1620 куб. см, турбината е с произход Audi S3, но с ограничител с диаметър 32 мм и максимално налягане от 1,5 бара. Или поне толкова пише в правилата. Същите определят и максималната мощност, която е 285 к.с. (или по-точно bhp, което означава малко повече коне). Максималният въртящ момент пък е 420 Нм, Мсата разбира се също е определена - 1230 кг или 1390 кг с пилота и навигатора.
Динамиката? Максималната скорост не е толкова висока и зависи от избора на диференциал, но може да бъде малко над 200 км/ч. Ускоренията обаче са много важни, а това че Fabia R5 е най-побеждаващата кола в т.н. Rally 2 клас, е показателно. Скоростната кутия е 5-степенна секвенциална, като новост за evo е, че спирачките вече не идват от Brembo, а от британския производител Alcon. Дисковете са с диаметър 355 мм отпред и 300 мм отзад, когато колата е специфицирана за асфалт, а когато е за макадам – с 300-милиметориви в четирите края. Във втория случай и джантите са по-малки, 15-инчови, в сравнение с „асфалтовите“ 18-ки.
Новост са и гумите, които серийно са Michelin, но от този сезон „Мегапорт Рейсинг“ ще разчитат на Pirelli, за първи път. За първи път екипът ще кара и на макадам, каквито състезателни отсечки в България отсъстват. За целта тимът е закупил и специално окачване, което ще бъде монтирано и настроено с помощта на специалист от Skoda Motorsport.
Задвижването е и на 4-те колела, каквато серийна Fabia няма. За хомологирането на рали автомобила се изисква да бъдат произведени най-малко 2500 шосейни екземпляра от даден модел, през предхождащите пускането на състезателния автомобил 12 месеца. Досега Skoda Motorsport са продали над 300 екземпляра от Fabia R5, но от evo модификацията колите са значително по-малко. Тази на „Мегапорт Рейсинг“ е 74-тата, специално направена за тях.
Снимки: Skoda, MotorSport Academy; Страши Димов (http://bgnrc.info/)