Ineos Grenadier e безкомпромисен офроудър с клаксон за велосипедисти и скоростен лост от BMW
Категорично пристрастен съм към този проект, следя развитието му вече повече от година и съм гледал всички 9 дотук епизода от поредицата ‘Building the Grenadier’. Харесвам водещия Марк Евърнс, който „познавам“ още от ‘Discovery Channel’, от 2003-та и телевизионната поредица ‘A Car Is Born’. В нея ветеринарният доктор - освен автомобилен фен и вещ в инженерството -, сглобяваше реплика на AC Cobra, в гаража си, а по-късно и Jaguar E-type.
Напълно одобрявам идеята зад Ineos Grenadier – чисто нов модел и автомобил, който е много различен от всичко останало на пазара. Проектиран да бъде истински проходим и истински здрав, съобразен не с обстановката пред детските градини, баровете и кафенетата, а с камъните и деретата. Възможно най-прост, доколкото го позволяват съвременните изисквания за екология и мощност, безкомпромисен и с визия изцяло подчинена на функционалността.
Вече писах за проекта през ноември 2020-та, но сега автомобилът вече има и интериор. И то какъв – приличащ повече на кокпит на военен хеликоптер отколкото на салон на съвременен SUV. Модуларни панели закрепени с шестограмни винтове, големи физически бутони, които да могат да се натискат и с ръкавици, както и панели на тавана, като във… хеликоптер.
На волана, който се предлага с обшивка от два типа естествена кожа, „старееща с времето и придаваща индивидуалност“, има и червен бутон с надпис ‘TOOT’ и стилизирано изображение на велосипед. Освен цитата от кавичките, Тоби Есюер, главният дизайнер на Ineos Greadier, обяснява функцията на привличащото вниманието копче – клаксон, но специално за велосипедисти, по-тих и жалещ нервите от основния на автомобила.
Не бях виждал подобно нещо, а и няма и къде другаде да го видя. Идеята ми харесва, както и това, че Тоби не идва от автомобилната сфера. Британецът е архитект по образование, а през последните 30 години работи по дизайна на супер скъпи яхти. Научава се да шофира едва на 30-годишна възраст, но това не му е попречило да направи Grenadier различен и с характер.
Именно ‘Interior Design’ е заглавието на най-новото видео от поредицата, от което може да разберете още детайли по салона на автомобила. Там Тоби казва, че в пода има отвори за оттичане на водата, защото е пригоден да може да се мие с маркуч. Дисплеят е с диагонал 31,2 см, а функциите му се управляват се както с докосване на екрана, така и с бутони, за да е възможен контрола и с ръкавици или мръсни ръце. Основните уреди? Супер минималистични, за максимално нисък профил на таблото и видимост навън.
Единственото, което изглежда и е заето от друга марка е джойстикът на скоростния лост, който видимо е от модели на BMW. Това е така, защото и задвижващият тракт идва от немците – бензинов или дизелов 3-литров 6-цилиндров турбо мотор в комбинация с 8-ст. автоматична кутия ZF. Тоби, заедно с екипа на Ineos (вероятно най-вече със счетоводния отдел), са решили, че няма смисъл от изразходването на допълнителни средства са уникален лост.
До пластмасовото нещо от BMW обаче има топка на друг лост, този за ръчно превключване между високи и ниски предавки на раздатъчнта кутия. Тя е разработена от нулата, специално за Grenadier, а в момента автомобилът преминава през последна фаза тестове и калибровка.
Последната, специално по отношение на двигателя и трансмисията, е процес отнемащ близо 3 години! Това споделя отговорният за задачата инженер в епизод 5 от поредицата, а общият пробег от тестови километри ще надмине 1,8 милиона. Доста впечатляващо.
Ако сте пропуснали предишния ми материал, може да кликнете тук. Там разяснявам още подробности за техниката, за шасито и произхода на Ineos Grenadier. И ви съветвам, ако харесвате истинските автомобили, изгледайте поредицата ‘Building the Grenadier’.