Това е 1960 FB Holden с туин турбо Lexus V8 с 800 коня под предния капак


12 Jan 2022

И е прекрасен. Много далечен от европейската автомобилна култура. Идва от Австралия, където започва живота си през 1960-та, 104 години след създаването на компанията.

„Моля?!“, вероятно ще възкликнат някои от вас. Holden е основана през мнооого далечната 1856 г., когато произвежда седла за коне. През 1908 се преориентира в автомобилния сектор, а от 1931-ва става част от портфолиото на американския гигант General Motors. И, за огромно съжаление, спира да съществува през 2020 г., подобно на Saab, също до последно част от GM, който пък бе закрит четири години по-рано.

Защо започвам толкова отдалеч? Защото Holden не е особено познат в Европа, а у нас – съвсем. Нищо, че има страхотни автомобили, като например супер седана Commodore HSV с 6,2-литровия Chevy LS3 V8. Мъсълкар от „там долу“, конкуриращ успешно легенди, като BMW M5 и Merc E-Class AMG, но за по-малко пари. И с волан от другата страна.

Но, обратно към основната тема на материала, това специално изпълнение на FB, което създателите му Петер и Джуди Бюшамп, баща и син, са кръстили WILDFB.

„Купихме го преди 28 години, само това можехме да си позволим“, казва Джуди пред редактор на Street Machine. „Почистихме го, ударихме му бърза боя и го подкарахме. В продължение на 10 години бе семейният автомобил, децата израснаха в него. Мама и татко го ползваха ежедневно, а аз веднъж дори возих крава в багажника!“.

Преработката започва преди около 15 г. и както се случва с повечето дълговременни проекти, е била достойна за сценарии на сапунена опера, изпълнен с любов и омраза, моменти на удовлетворение и на омраза.

„Докато преди 18 месеца по-големият ми син не каза стига, тази кола трябва да бъде завършена.“ Което дава последни сили на двамата да запретнат ръкави за последно и да приключат сагата.

Купето е силно модифицирано. Класически отварящият се преден капак е отпаднал, вместо него двамата го обединяват с част от калниците в обща черупка, която вече се отравя напред. Четиривратата каросерия е преправена в купе, като вратите са удължени с по 20 см. Шасито също получава нови подрами и компоненти от по-съвременни модели на Holden.

Lexus V8 моторът винаги е бил част от плана. „Искахме да направим не само нещо мощно, но и различно,“ казва Петер. „Можехме да следваме логиката и да ползваме обичайния ‘small-block’ Chevy или Holden, LS мотор, но за мен японският V8 придава особена специалност“.

Вграждането на Toyota/Lexus 1UZ-FE 4.0L DOHC V8 агрегата обаче далеч не било лесно. Наложило се внимателно премисляне на всичко, кое къде да бъде, след което последвало макетно сглобяване, разглобяване, и финален монтаж. Самата машина също не е в заводски вид, а е преработена от Advanced Performance Machining – нови валове, биели, бутала. Нови колектори за Garrett T04 турбините, специално изработена е и изпускателната система. Скоростната кутия пък е Ford C4, с модифициран преобразувател на въртящия момент. Петер казва, че спокойно издържа над 800 коня, на колкото е способен мотора.

На боята също е обърнато специално внимание, както и на салона, който получава седалки от юта Falcon. Всичко е облицовано с фина кожа, а вниманието към детайла – като виждате от галерията -, е педантично.

Сбогом V10!