Това е Quark, новият ел. мотор на Koenigsegg, който тежи 30 кг и генерира 335 к.с. и 600 Нм


01 Feb 2022

Koenigsegg отново впечатляват света с иновация, този път в областта на електрическото задвижване. Макар, че и това не им е за пръв път, но новият електромотор на марката, кръстен с любопитното име Quark, изглежда като химера, но явно не е. Името на електрическата машина означава кварк, елементарните частици, който се считат за фундаменталните градивни елементи на материята. Шведите са го избрали поради степента на значение на технологиите и невижданите досега показатели.

Една от хитростите на Quark, е че не ел. мотор с радиален поток (‘radial flux‘), нито с аксиален (‘axial flux’). А комбинира и двата типа, в нещо което Koenigsegg наричат ‘Raxial flux’, от ‘radial’ и ‘axial’…, сетихте се. Плюс на първият тип мотори е тяхната висока мощностна плътност, а на втория – високия въртящ момент. Тоест, тук получавате и двете.

И по-точно 250 кВт и 600 Нм, излизащи от машинка с маса от 30 кг. Даже Koenigsegg казват, че ако лишат Quarк от някои допълнителни функционалности разработени за тяхната четириместна хиперкола Gemera, масата може да падне до 28,5 кг. Неслучайно на пресснимките на шведите присъства и 330-милилитрова кутийка с напитка, за да придобием реална представа за размерите на мотора.

Превърнати в по-разбираеми единици, това са 335 к.с. или 340 к.с., ако говорим за метрични такива. Това са едва 15 к.с. по-малко от мощността, която генерира 2,5-литровия 4-цилиндров турбо мотор на Porsche 718 Cayman S, и 180 Нм по-висок въртящ момент, които не е нужно да коментираме, че идва доста по-рано.

Всичко това от 30-килограмов двигател с диаметър от около 30 см! Всъщност, точните размери са 303 мм височина, 334 мм широчина и 112 мм дължина. Номиналното напрежение на мотора е 850 волта, а максималните му обороти са 9000.

Част от лекотата се дължи на роторът изработен от карбон, по патентованата от Koenigsegg технология ‘Aircore’ технология за изработка на кухи елементи от въглероден композит. Досега марката я използваше за джанти (първо бяха те), волани, седалки и други компоненти. При Gemera новият „герой“ Quark е комбиниран със също патентования от Koenigsegg 6-фазен инвертор – два ел. мотора (по три фази на парче) и инвертора, в общ корпус. Резултатът е комбинирана мощност от 670 к.с. и 1100 Нм. Въпросният модул също има интересно име, Terrier, и тежи 88 кг. От марката казват, че това е ‘the most power/torque dense, torque vectoring drive unit in the EV industry’. Приказка.

Припомням, че Gemera не е чист електромобил. Освен ‘Terrier’, за задвижването му отговаря и … 'Tiny Friendly Giant' – 2-литров 3-цилиндров турбо бензинов двигател със 600 к.с. при 7500 об/мин и 600 Нм между 2000 и 7000 оборота. Още по-добре.

Фенове сме! A вие?