Климатикът на Chiron е достатъчно мощен, за да охлади тристаен апартамент

  • Четири илюстрации на работата по климатизацията на Divo Четири илюстрации на работата по климатизацията на Divo

13 юли 2020

Автомобилните климатици са на близо 100 години - първите модели са от 30-те години на миналия век. За този период събраното ноу-хау е забележително. Това обаче не означава, че е лесно да проектираш подобна система, особено, когато става въпрос за супер бързи коли като Bugatti Chiron. Френската компания разпространи любопитна информация за начина, по който разработва климатика на Chiron. На снимките е Жули Лемк - ръководителката на екипа, който измисля климатичната система на Chiron.

Тя обяснява, че основната задача при проектирането е било климатикът да работи без пътниците да го чуват или да усещат течението. Изискването на инженерите е било той да върши своето на заден план, така че пътниците да усещат само осигурения комфорт, не и шума.

Сериозно предизвикателство е също скоростта на Chiron. Системата на охлаждане на Bugatti е различна от тази на конвенционалните автомобили и променя работата си в зависимост от скоростта на движение. До 250 км/ч тя вкарва въздуха през стандартни клапи, а над тези скорости – заради аеродинамичните промени – се налага работа на съвсем отделна система, която да може да се справи с негативното аеро налягане около клапите. В противен случай около тях се получава въздушна сянка, както при бързо движещи се болиди от Формула 1, които оставят зона с по-ниско налягане зад себе си. Ако системата не беше предвидена за това, то в интериора на Chiron нямаше да влиза пресен въздух, след като се развият над 300 км/ч.

Друг важен детайл е справянето с легналото предно стъкло. Докато при повечето автомобили ъгълът му е около 30 градуса, то при Chiron е 21,5 градуса. Това означава много по-голяма площ за напичане от слънцето. За да се справят с това Лемк и екипът ѝ са проектирали климатик с мощност 10 киловата (14 конски сили), който е достатъчен да охлади апартамент с площ от 80 кв. м.

Не на последно място, предизвикателство е било откриването на максимално ефективен начин за охлаждане на компресора на климатика. Тъй като климатикът се намира в тясна близост с изпускателната система, се е наложило допълнително изолиране от ауспусите и W16-двигателя. Компресорът увеличава налягането до 30 бара за около 3 кг охлаждаща течност всяка минута.

На всичкото отгоре всяка техническа промяна по аеродинамичния пакет, която се прави за Chiron Pur Sport или Divo, или друга нова версия, трябва да се предвиди и от екипа за климатизацията. Така че предизвикателствата са далеч повече, отколкото си мислите, когато видите Жули да бърника в компютъра си, докато седи на шофьорското място в Chiron.

 

Коментари
Коментирай

Sending ...