Мощният 600 коня 5-литров атмосферен V8 на Koenigsegg за Spyker ще издържа около 200 години. Галерия и инфо
В случай, че сте пропуснали, бутиковият холандски производител на автомобили Spyker си има нов доставчик на мотори, нов и то какъв. Вместо досегашните V8 машини на Audi, Spyker ще монтират 5-литрови V8 мотори разработени и сглобявани от шведската хипер марка Koenigsegg, което е доста яка новина. Уважаваме Spyker по ред причини, а Koenigsegg е може би любимият ни производител на хиперавтомобили.
Та, вместо Audi новият Spyker C8 Preliator ще се задвижва от 5-литровия (5065 куб. см) атмосферен V8 с 90-градусов ъгъл между банките мотор, разчитащ на сух картер и генериращ 600 к.с. при 7100 об/мин и 600 Нм 5700 об/мин. Хъ-хъъм. И който е свързан към ръчна скоростна кутия, ура! Според човека възродил марката през 2000-та година Виктор Мюлер, Spyker C8 Preliator е единствената серийна спортна кола с 600 к.с. и механични скорости на пазара в момента. Мюлер пропуска британците от Noble и техния М600 (с Yamaha-Volvo V8 и над 600 коня), но реално можем да приемем твърдението му за (почти) вярно.
Интересно е обаче изказването на ооогромния и супер уважаван от нас Кристиан фон Кьонигсег по отношение на надеждността на мотора произвеждан за Spyker. Петлитровият V8 реално е базиран на мощните 1360+коня битурбо машини вграждани в Agera, One:1 и Regera, само че леко пипнат за нуждите на холандците. Без турбини и с други промени, но реално същият агрегат. Ето какво казва Кристиан в интервю за Road & Track.
„Двигателят е препроектиран и много по-здрав отколкото им трябва, защото конструкцията може да понесе 1500 коня, а те ползват 600. На практика разполага със същия колянов вал, мотовилки, разпределителни валове..., променихме каквото трябваше да променим. Системата със сух картер, всмукателния тракт за атмосферно пълнене, компресията, а инжекторите са по-малки, защото на тях не им трябва такъв поток. Запазихме системата с по два инжектора не защото реално е нужна, а за да улесним нашата работа и защото сме свикнали да настройваме такава. А и освен това, когато имаме два инжектора, те могат да бъдат супер малки, което ни позволява да контролираме сместа много по-прецизно. И що се отнася до мотора като цяло с 1360 конски сили, той е железен [не като материал, оригиналната дума на Криситан е ‘bulletproof’]“, клиентите ни не са имали никакви проблеми, така че в тази си версия може да издържи, знам ли... около 200 години.“
Тадааам! Мотор с 600 коня, който да издържи два века. Надали, разбира се че Кристиан преувеличава, но не се съмняваме в качествата на неговите работи, особено ако машината е дефорсирана с повече от половината коне. Интересното е, че скоро от Mercedes-AMG обявиха колко точно ще бъде надежден техният 1,6-литров V6 мотор за хиперколата им Project One. Казаха, че машината ще се нуждае от основен ремонт или смяна на всеки... 50 000 км. Но пък за сметка на това колата ще струва 2,8 милиона евро. Хах!
Отново към Spyker обаче, чийто мотор (евентуално) ще наживее и внуците ви. Колата е издържана в типичния самолетен за марката стил (вижте фрезованите от метал стопове, яки са), купето се изработва от карбон, а шасито е изцяло алуминиево. Производство в Холандия? Не, реално автомобилът се сглобява в Ковънтри от компания наречена CPP Metalcraft, но това няма особено значение. Окачването пък се доставя от не кой да е, а от Lotus Cars, така че би следвало C8 Preliator да има пътно поведение за пример. Що се отнася до интериора, всичко е пипнато до последния детайл, откритият механизъм на скоростите е супер як, макар че на воланът му личи, че идва от Audi. Другото, което не ни допада са 19-инчовите ‘Turbofan’ многоспицови джанти с хром, който изглеждат като купени от „Илиянци“, но това вече е въпрос на вкус.
Заключението? Сътрудничеството между Koenigsegg и Spyker е яка новина за нас феновете, както и наличието на подобни марки. Още повече, че тази сделка ще докара още някое допълнително евро на Кристиан, което той да оползотвори по възможно най-добрия начин и да отмести с още един метър границите на постижимото при суперколите. Респект към него, браво и на Spyker. Производството на C8 Preliator започва през лятото на 2018-та, като колата ще се предлага във версии Spyder и Coupe (снимката горе в текста). Серията е от едва 100 броя. И след този подробен материал и мнението ни по въпроса (а и след, като сте разгледали галерията), ви съветваме да кликнете на това бижу тук за да се запознаете с други факти заради които уважаваме толкова много тази шведска марка.
Текст: Иван Монев