Koenigsegg Agera RS срещу Bugatti Chiron: всички факти. Коя кола предпочитате?


06 Oct 2017

Преди броени дни шведската марка Koenigsegg подобри рекорда ‘0-400-0’ на Bugatti Chiron с тяхната Agera RS. Новината и видеото логично вдигнаха доста шум в интернет, поради което решихме да направим този любопитен ‘geeky’ (справка: Urban Dictionary) сравнителен материал за двете коли. Това са основните факти, след които ще може да прецените за кой от двата автомобила е по-… разумно (условно казано) да изхарчите няколко милиона лева, евро или каквото имате или нямате. Все пак мечтите са безплатни, но това не значи, че бихте имали и двете. Та, ето между какво трябва да изберете.

Конструкциите. В този клас е ясно. И двете коли разчитат на карбонов монокок, като Koenigsegg разполага и с интегрирана алуминиева структура тип „пчелна пита“. Bugatti не навлизат в подробности относно вътрешното съдържание, но и при двата автомобила пасажерската клетка представлява карбонова вана, като останалите части са закрепени за нея със спомагателни рами. Коравината на шасито на Agera RS е 65 000 Нм/градус, а на Chiron 50 000 Нм/градус, което не означава, че Bugatti-то е кекаво и че ще усетите каквото и да е било усукване на купето.

Двигателите. Тук става интересно. Шведите разчитат на 5-литров V8 с по два клапана на цилиндър, две турбини, сух картер и възможност за работа на мотора и с биоетанол. Немците пък (VAG) са заложили на 8-литров W16, еволюция на Veyron мотора, с по два инжектора на цилиндър и водна помпа, която може да извърти през мотора 800 литра за една минута.

Конските сили и въртящите моменти. Koenigsegg изостава по тези показатели. Мощността на Agera RS серийно е 1160 коня, но с опционалния ‘1 MegaWatt’ пакет (съвсем нормално) може да достигне до 1360 к.с. при 7500 об/мин, а максималният въртящ момент до 1370 Нм при 6000 об/мин. Могъщият Bug Chiron от своя страна сервира 1500 к.с. и 1600 Нм, вторите между 2000 и 6000 об/мин.

Скоростните кутии и задвижването. Agera RS e със задно. Мощност от 1360 коня, един мегават(!) и задно. И още повече – 1370 Нм и задно. При първите тестове 0-400-0 пилотът на Koenigsegg споменава, че е оставил контрола на сцеплението e включен за първите три предавки, заради превъртането на гумите. Скоростите при „шведа“ са 7, като трансмисията е с пера на волана и два съединителя. Казват, че скоростите са тяхна разработка, но вероятно с помощта на поддоставчик, казват и че масата на кутията е едва 81 кг. Chiron разчита на по-тежкото, но по-дружелюбно двойно предаване с Haldex и също на 7-степенна скоростна кутия с пера и два съединителя. Bugatti получават трансмисията на Chiron от Ricardo.

Масите и размерите. Тук по-лекият мотор и липсата на 4x4 си казват думата в полза на Agera RS. Тя тежи 1395 кг., докато могъщият Chiron чуква 1996 кг. Това означава 1,02 кг/к.с. за шведската кола и 1,33 кг/к.с. за френската (реално немската) машина. Що се касае до размерите, при Koenigsegg те са 4239 мм дължина, 2050 мм ширина, 1120 мм височина и 2662 мм междуосие. Chiron е с 305 мм по-дълъг, с 12 по-тесен, с 92 мм по-висок, а колесната му база е с 49 мм по-дълга.

Динамичните показатели и рекордите. Такааааа, дойдохме си на думата. Ако отворите сайта на Bugatti, там още седи гордият надпис ‘World Record: 0-400-0 km/h in 42 seconds’. И това бе абсолютен и изумителен факт. До 1 октомври, когато Koenigsegg заеха една Agera RS от свой клиент и потрошиха този рекорд с няколко секунди. Това се случи в Дания, на дълга 2,8 км писта, а точното постижение на шведите е 36,44 секунди. Тук говорим са ускорение от място до 400 км/ч и спиране обратно до нулата.

В отделните дисциплини показанията са следните – Agera RS прави 0-400 км/ч за 26,88 сек и за 1958 метра, а Chiron за 32,6 и 2,6 км. Спиранията от 400 до 0 пък стават съответно за 9,56 сек и 483 метра и 9,3 сек и 491 метра (Chiron).

Супер, ами максималните скорости? Тук отиваме в още по-абстрактна територия, тъй като нито Koenigsegg нито Bugatti реално са тествали пълния скоростен потенциал на возилата си. Шведите твърдят, че теоретичната максимална скорост на Agera RS е 433 км/ч, но за сега не е карана с повече от 400. Или 403 км/ч, ако трябва да бъдем точни. Chiron пък е „спънат“ на 420 км/ч, при теоретичен лимит 463 км/ч, който на дали радва особено Michelin.

Колелата и гумите. Agera RS е качена на първите в света карбонови колела изработени по технологията Aircore (кухи спици) с размери 19” x 9,5” и 20” x 12,5”. Гумите са специално разработените за модела Michelin Pilot Sport Cup2 с размери 265/35 – 19” (Y) и 345/30 – 20” (Y), като опционално колата може да дойде със ‘Supersport’-а на французите.

Колелата и гумите при Chiron са сериозна стъпка напред спрямо Veyron, при който нов комплект „черно злато“ излизаше около 35 000 евро. И при всяка трета смяна на гуми, Bugatti настояваха да сменяте и джантите (+ 40 000 евро). Собствениците на новата кола са доста по-облагодетелствани или поне засега, защото серийно Chiron също излиза с Michelin Pilot Sport Cup2 в размери 285/30 R20 и 355/25 R21,  със скоростен иднекс до 300 км/ч. За да развихри пълня си потенциал обаче, мега Bug-ът ще трябва да почака, най-вероятно хората от развойния център на Michelin.

Спирачките. Карбо-керамични и при двете коли. Koenigsegg слага 397-милиметрови дискове отпред и 6-бутални апарати, а отзад 380-милиметрови с 4-бутални апарати, тяхна разработка. Bugatti пък са увеличили с 2 мм дебелината на дисковете и диаметъра с 20 мм, спрямо системата на Veyron. Отпред се въртят 420-милиметрови дискове хапани от 8-бутални апарати; отзад дисковете са 400-милинетрови с 6-бутални апарати.

Разходът на гориво. В случай, че някой се интересува. Koenigsegg нямат официални данни в сайта си за Agera RS, но по-слабата R версия (1140 к.с.) харчи 14,7 л/100 км при комбиниран цикъл на каране. Извънградско дават 12,5, като можем да очакваме известни завишения при RS-ката с опционалния… ‘1 MegaWatt’ пакет. Осемлитровото бензиново чудовище на Bugatti гълта средно по 22,5 на сто, градско му дават 35,2, а извън града скромните 15,2 на сто. Което значи, че за реалните показатели в реалния ни живот може спокойно да добавите по 3-4-5-7 литра отгоре.

Цените. Тази тема също е почти абстрактна по няколко причини. Първата е, че Koenigsegg правят всяка кола различна и съответно с различна цена, докато Bugatti все още не са започнали да изкарват различни вариации на Chiron (разбирайте различни цветове, джанти и салони). Грубата цена на една Agera RS е около 3,5 милиона лева, което я прави супер изгодна покупка в сравнение със струващия около 5 милиона лева Chiron.

Текст и колаж: Иван Монев

Сбогом V10!