IOMTT официално е най-бързото шосейно мотоциклетно състезание в света. Средна скорост: 217,99 км/ч
Средна скорост за обиколка на Планинското трасе, както се нарича маршрутът, по който обикалят пилотите участващи в Tourist Trophy на о-в Ман. Обиколка, дълга 37,73 мили или 60,72 километра. Представете си какво се изисква за да запишеш средна скорост от 217,99 км/ч на такава дистанция, която минава и през няколко градчета.
Въпросната рекордна скорост регистрира Питър Хикман със Smiths Racing BMW S 1000 RR в си 4-та обиколка от Senior TT. Тоест, след като вече 4 пъти е минал трасето или след над 180 км с чудовищна концентрация.
„Условията бяха перфектни и през двете седмици, събитието протече фантастично, нямахме пропуск в тренировките. Самото трасе бе в перфектно състояние,“ обобщи Питър Хикман, който постави рекорда на Планинското трасе и спечели Senior TT, най-престижното състезание от поредицата през двете седмици. След него завършиха Дийн Харисън със Silicone Engineering Kawasaki, а на трета позиция – Конър Къминс с Padgetts Honda. Един от големите претенденти за статуетката в S0enior TT Майкъл Дънлоп, завърши с 4-о време.
Пресконференцията след кулминативното състезание от Tourist Trophy 2018 - Senior TT.
Питър Хикман кара перфектно през двете седмици на надпреварите, като дни преди Senior TT спечели и първата си Tourist Trophy победа в RL360º Superstock ТТ, следван от Майкъл Дънлоп и Дийн Харисън. Харисън също бе консистентен в супер изявите си, които започнаха с нов рекорд за TT с 216,35 км/ч още в първото състезание Supersport TT, което той спечели. Рекорд, в последствие надминат от Хикман в Senior TT.
Майкъл Дънлоп? Супер представяне и за 29-годишния състезател от Северна Ирландия. Майкъл кара както за Tyco BMW, така и за собствения си MD Racing, подпомаган от Carl Cox Motorsport, формацията на световно известния британски диджей. Дънлоп спечели 1-то място в откриващото RST Superbike TT с Tyco BMW S 1000 RR, следван от Конър с Padgets Honda и трети Джеймс Хилиър с Quattro Plant JG Speedfit Kawasaki. Дънлоп се качи на най-високото стъпало и в последвалото Supersport TT с MD Racing Yamaha (1-то от двете Supersport състезания от тазгодишното TT 2018), следван от Харисън и Хикман. Третата победа за Дънлоп дойде в Lightweight TT.
Името Дийн Харисън отново застана зад 1-то място в Supersport TT 2, с следван от Хики, тук обаче с Trooper Triumph by Smiths Racing и Хилиър с Kawasaki. Видеото тук долу е заснето именно зад гърба на Дийн.
Дийн Харисън с Silicone Engineering Kawasaki в първото състезание Supersport.
TT Zero? В еко надпреварата, която става все по-интересна, се впуснаха шест мотоциклета, като тази година отново доминира мега машината на Mugen. Зад кормилото и седя Майкъл Рутер, който направи обиколка за 121,824 мили в час или 196,06 км/ч. Сериозно постижение, което може да ви даде представа за възможностите на най-добрите електрически машини спрямо бензиновите топ байкове. Втори в TT Zero завърши Дейли Матисън, каращ за отбора на Университета в Нотингам, а на трето място финишира Лий Джонстън също с Mugen.
Сайдкарите? Те често остават в сянката на байковете, но екшънът при тях е далеч не е по-малък, да не кажем, че на моменти превъзхожда този при мотоциклетите. В подкрепа на това твърдение може да гледате GoPro 360 бордовото видео от сайдкара на Майкъл Джексън и Хари Пейн.
Двете Sidecar TT състезания бяха доминирани от братята Бен и Том Бирчел с IEG Racing Honda. Дуото от Нотингамшир постави и абсолютен рекорд на трасето във втората надпревара, постигайки първата обиколка за под 19 минути. Победната им средна скорост от Sidecar TT 2 бе 118,281 мили в час или 190,35 км/ч. Любопитното е, че втората и третата позиция в двете състезания, също се зае от едни и същи екипажи, Джон Холден/Лий Кейн с Silicone Engineering/Barnes Racing и третите с Тим Рийвс/Марк Уилкис, които карат за Carl Cox Motorsport. Двигателите на трите сайдкар машини са Honda.
Трагичните инциденти. Няма как да направим обзор на ТТ, без да ги споменем, просто защото те са част от реалността на Tourist Trophy. В над 100-годишната история на надпреварата са записани близо 300 смъртни случая.
В ТТ 2018 си отидоха двама карачи, първо Дан Кийн, който загина в квалификациите за Superbike. Дан е роден на острова в столицата Дъглас, дебютира в TT през 2008-ма година и печели три състезания – в клас Junior, Newcomers C (новобранци), Ultra Lightweight MGP. Миналата година Дан също кара страхотно и постига първия си подиум, трето място в Superstock. Дан бе на едва 30.
Адам Лайън си отиде на едва 26, заради инцидент в 3-та обиколка на първото от двете състезания Supersport. Шотландският състезател бе дебютант в ТТ, с най-бърза обиколка 198,66 км/ч от квалификациите. Адам има и 11-та позиция от Ulster, също доста известно и престижно шосейно състезание. Респект и към двамата!
Заключението? Tourist Trophy 2018 бе страхотно. Условията на трасето бяха перфектни през двете седмици на надпреварите, видяхме първите обиколки под 17 минути и нов абсолютен рекорд. TT определено не губи от магията си. Нямаме търпение за TT 2019.